AMSTERDAM - Bij de overname van Chrysler door Fiat werden vraagtekens gezet, maar op dit moment lijkt het een meesterzet van Sergio Marchionne.

Dankzij de Amerikaanse autogigant boekt de Fiat groep wereldwijd winst. In Europa heeft Fiat het onverminderd moeilijk.

Over het tweede kwartaal van 2012 boekt de Fiat Groep een winst van 1.01 miljard euro, dat betekent dat de Italiaanse autofirma het eerste half jaar een nettowinst van 737 miljoen euro scoort.

Dat is voor een belangrijk deel te danken aan Chrysler, want zonder de cijfers van de Amerikanen zou Fiat in de eerste zes maanden een verlies van 519 miljoen euro hebben geleden.

Verlies

Op de Europese markt groeide het verlies van Fiat dan ook in het tweede kwartaal van 170 naar 184 miljoen euro.

Door de aanhoudende crisis in Europa zoekt topman Sergio Marchionne druk naar mogelijkheden om de relatief goede Amerikaanse markt ten volle te benutten. Zo zou de Italiaan graag zien dat de overcapaciteit in Europese fabrieken werd benut om auto’s voor de Amerikaanse markt te bouwen.

Gebeurt dit niet, dan sluit de Fiat-topman niet uit dat hij genoodzaakt is om een tweede fabriek te gaan sluiten. Eind 2011 werd de Fiat-faciliteit op Sicilië al stilgelegd.

Chrysler

De klappen die Fiat op de thuismarkt krijgt worden dus op dit moment gecompenseerd door het relatief goed presterende Chrysler.

Om die reden wil Marchionne flink investeren in het merk, de uitgaven zouden over 2012 moeten stijgen naar 4 miljard, ten opzichte van 3,1 miljard in 2011. Hiermee moet het modellenaanbod van Chrysler flink verjongd worden.

Critici beweren dat Marchionne de basis van Fiat met deze strategie schade toebrengt. Zo zou de werkgelegenheid in eigen land in gevaar zijn en wijst men erop dat de marktpositie van het merk flink zal verzwakken door het tekort aan aandacht voor de Europese markt. Dat zou nadelig zijn als de crisis eenmaal voorbij is.