AMSTERDAM - De Chinese tak van Volkswagen is naar eigen zeggen het slachtoffer geworden van grootscheepse bedrijfsspionage. VW noemt het zelfs 'catastrofaal'.

Al sinds 1991 werkt Volkswagen samen met z’n Chinese partner FAW Group.

Nu zegt Volkswagen dat FAW in deze periode op grote schaal heeft gespioneerd bij de productieprocessen, met als doel om zelf motoren en versnellingsbakken te gaan bouwen. Die zouden worden gebruikt in een model voor de Russische markt, de Besturn B50, een directe concurrent voor VW- en Skoda-producten.

In 2010 kwamen de Duitsers er via toeleveranciers achter dat FAW een viercilinder VW-motorblok (de EA 111) hadden gekopieerd en aan het bouwen was, maar dit incident werd met de mantel der liefde bedekt. Nu aan het licht is gekomen dat de Chinezen ook met een VW-versnellingsbak (de MQ 200) aan de haal zijn gegaan, wordt de situatie vervelender voor Volkswagen.

Scheiding

De partner is een concurrent geworden. Een scheiding is echter niet zo eenvoudig; China is een enorme afzetmarkt – er werden in 2011 dik twee miljoen Volkswagens verkocht, ruim een kwart van de totale VW-verkopen - en je hebt nu eenmaal een Chinese partner nodig om in dat land auto’s te mogen bouwen.

Volkswagen is naar eigen zeggen “aan handen en voeten gebonden” en zegt nog niets te kunnen (willen) beginnen tegen FAW zolang er nog geen modellen met VW-motoren- en -bakken op de markt zijn. Dat zal in 2013 zijn. Benieuwd of Volkswagen dan ook daadwerkelijk iets gaat ondernemen tegen FAW; de belangen zijn immers erg groot. 

Toyota

FAW (First Automotive Works) werkt behalve met Volkswagen ook samen met onder andere Toyota en Mazda. Volkswagen heeft nog een andere Chinese partner: SAIC.

Bekijk 2 foto's in groot formaat