AMSTERDAM - BMW gaat in samenwerking met z’n Chinese partner Brilliance een nieuw merk lanceren. Dat gebeurt niet geheel op vrijwillige basis.

De Chinese overheid vindt het prima dat Westerse autobouwers bij ze over de vloer komen om geld te verdienen maar daar staat wel wat tegenover.

Zo moet je als nieuwkomer sowieso een partnerschap aangaan met een Chinese fabrikant, in BMW’s geval dus Brilliance Automotive Ltd, maar er wordt ook verwacht dat je op Chinese bodem een nieuw merk lanceert.

Hoe dat Chinese submerk van BMW gaat heten, is nog onbekend, wel weten we dat de eerste auto met het nieuwe logo een elektrische is, nog zo’n dringende wens van de Chinese overheid. Volgens de krant Jinghua Times is die auto gebaseerd op de 3-serie, voortbewogen door een elektrische aandrijflijn van Brilliance.

Geïmporteerd

De 50-50 joint venture tussen BMW en Brilliance bouwt in China op dit moment de 3-serie, 5-serie en X1. De overige modellen worden geïmporteerd. In de eerste helft van 2012 verkocht BMW in China een kleine 140.000 auto’s, ruim een kwart meer dan in deze periode vorig jaar.

BMW is zeker niet de eerste of enige autofabrikant met Chinese vrienden en een eigen Chinees merk. Mercedes (Daimler AG) heeft bijvoorbeeld samen met BYD het merk Denza gelanceerd.