AMSTERDAM - Sergio Marchionne, de topman van het Fiat-concern, heeft in de New York Times hard uitgehaald naar de Volkswagen Groep. Volgens Marchionne veroorzaken de Duitsers een ‘bloedbad’ als het om prijzen gaat.

De Fiat-baas deed de opmerkelijke uitspraak tijdens een gesprek over de huidige toestand op de Europese automarkt.

Volgens de Italiaan gebruikt Volkswagen de Europese crisis om middels grove kortingen martkaandeel te winnen. "Het is een bloedbad in de prijslijsten, en een bloedbad in de marges."

Op dit moment worden automerken als Fiat, Peugeot en Citroën keihard getroffen door de gevolgen van de Europese crisis. Deze merken zijn traditioneel zeer sterk afhankelijk van de Europese markt en die ligt op het moment bijna helemaal stil.

China

Volkwagen heeft als voordeel dat het ook buiten ons continent, bijvoorbeeld in China, al enige jaren werkt aan het vergroten van haar marktaandeel. Daarbij kan Volkswagen de kosten van ontwikkeling spreiden over de merken in het portfolio.

Aangezien het concern in zo’n beetje elk segment meespeelt met één of meerdere merken, blijven de kosten op die manier relatief laag.

Een ander groot probleem voor merken als Peugeot, Citroën en Fiat is dat ze al jaren kampen met overcapaciteit in de Europese fabrieken. Het sluiten van fabrieken, en daarmee het ontslaan van medewerkers, is op ons continent echter een zeer kostbaar proces.

Aangezien veel Duitse merken een hoge afzet hebben in andere werelddelen, is overcapaciteit voor deze bedrijven vaak minder problematisch.