AMSTERDAM - Nederlanders houden van de Hyundai Santa Fe, er rijden er 15.000 in ons land rond en hij is in zijn klasse het bestverkochte model. Gaat de nieuwe die uitstekende relatie voortzetten? Wij zijn er net mee op pad geweest.

Tijdens de voorintroductie reden we een vierwielaangedreven 2.2 CRDi met automaat. De diesel demonstreerde geen enkel moeite te hebben met de anderhalve ton Koreaanse techniek, de Santa Fe was er levendig en zelfs rap mee. De diesel is zeker beschaafd te noemen, vooral bij deellast. Alleen als je even vol vermogen vraagt, kan er een beetje 'bedrijfswagengeluid' onder de kap vandaan komen. De combinatie met de automaat pakte nog beter uit dan verwacht, door het pre-actieve karakter van de transmissie. Hij schakelt tijdens het remmen vóór bochten al keurig terug, en niet erna zoals nog vaak het geval is.

Het interieur is ruim en licht, met prima zittende en goed verstelbare stoelen. Achterin is de ruimte uitstekend, met mijn 1,80 meter kon ik riant 'achter mezelf' zitten. Het dashboard is overzichtelijk en doet zo sterk aan dat van de i30 denken dat je het als een XL-versie daarvan kunt beschouwen. Opvallend is rechts op het stuurwiel het knopje waarmee je de mate van stuurbekrachtiging kunt kiezen. De mogelijkheden zijn 'normal', 'comfort' en 'sport'. Het is een elektrisch systeem, Flex Steer geheten, dat niet uitblinkt door gevoel in het stuur, maar dat is bij een auto als de Santa Fe niet echt een gebrek. In ‘comfort’ is de besturing heel licht, gemakkelijk voor in de stad of bij het parkeren. In ‘sport’ neemt de elektrische assistentie af waardoor de besturing een stuk ‘vleziger’ wordt en dat geeft het idee dat je wat meer gevoel in het stuur hebt – maar dat is vooral suggestie.

Balans

De afstemming van het onderstel is comfortabel, maar met een plezierige stevigheid erin. Hij is lang niet zo hard als een Cayenne en lang niet zo zacht als bijvoorbeeld een Discovery. De carrosseriebewegingen zijn goed onder controle, van deinen of overmatig rollen om de lengteas is geen sprake. Ondanks zijn afmetingen is de Santa Fe zelfs een lichtvoetige auto te noemen. Hij is gemakkelijk manoeuvreerbaar en het weggedrag is goedmoedig, met vroeg waarschuwend onderstuur als je een bocht iets te snel ingaat.

Bekijk foto's van de Hyundai Santa Fe in groot formaat