AMSTERDAM - De Peugeot Partner debuteerde in 2008, kreeg dit voorjaar niet meer dan een zeer minimale facelift kreeg.

De nieuwe e-HDi-uitvoering maakt de Franse besteller interessant genoeg voor een test.

Terwijl PSA het zwaar heeft, roeit Peugeot Nederland met hun bestelauto’s lekker tegen de stroom in. Het verkocht eventjes 34% meer bedrijfsauto’s dan in 2011, in een markt die als geheel een schamele 1% groeide.

Een knappe prestatie, die alles te maken heeft met de nieuwe inrichting van Peugeot’s dealer-apparaat en de positionering van ‘Peugeot Professional’ als toegewijd bedrijfsautomerk.

Vijfbak

De vernieuwde Partner kreeg als bestelauto in de vorm van de handgeschakelde e-HDi (66 kW/90 pk, 215 Nm) een belangrijke nieuwe loot aan de stam. De leeg ruim anderhalve ton zware Partner accelereert vlot genoeg. Jammer is dat de 1,6-liter motor vanaf ca. 110 km/h wat teveel lawaai maakt.

De auto zou enorm profiteren van een zesde versnelling, maar die krijg je pas bij de dik 2.700 euro duurdere uitvoering 2Tronic. Inderdaad, de versie met de geautomatiseerde handbak waarvoor 6 g/km minder CO2 uitstoot geldt (123 g/km). Positieve Partner-punten zijn het prettige veercomfort en de lichte, gemakkelijke bediening. Punt van kritiek: de spiegels, die inhalende auto’s niet volledig uit de dode hoek halen.

Driezitter

De XT-uitvoering van de Partner heeft een extra zitplaats midvoor, waardoor het een handige driezitter is. Handig, zolang je niet probeert om drie grote kerels naast elkaar te  proppen. Het is meer een noodzitting, die kinderen dankbaar aanvaarden als ereplaats in de auto.

De beenruimte moet de middenzitter delen met een bult waaruit de versnellingspook omhoogsteekt. Kies je de 2Tronic, dan maken pook en bult plaats voor een draaiknop op het dashboard.

Zelfde wielbasis

De geteste Partner is een verlengde versie, die dezelfde wielbasis heeft als het korte model en waaraan een 25 cm lange overhang is geplakt. Onacceptabel design in personenautoland, maar als nuchtere bestelauto wordt de Partner er net wat ruimer door (inhoud 3,7 m3, laadvloer 205 cm), hoewel hij daarmee achterblijft bij de Fiat Doblò Cargo Maxi en Volkswagen Caddy Maxi.

Achterin was een mooie inrichting van het merk Bott gemonteerd, met grote schuiflades onder de verhoogde laadvloer. Weegt 79 kg, kost € 1.995,- gemonteerd en wel. En dat is ook zo’n beetje de korting die je krijgt voor de ‘Profit+’ aanbieding van de Partner, die de luxueuze XT nota bene goedkoper maakt dan het basismodel XR. In verlengde versie komt-ie op € 13.795,- (excl. BTW/BPM) en dat is een ronduit gunstige prijsstelling.

Eindoordeel
+ gemakkelijk handelbaar
+ drie zitplaatsen
+ prijsstelling
- mist zesde versnelling
- design verlengde uitvoering
- spiegels met dode hoek

Signalement

Merk
Peugeot

Model
Partner 122 L2 XT Profit+ 90 e-HDi

Carrosserie
Gesloten bestelwagen, verlengde uitvoering

Transmissie
5 versnellingen, handgeschakeld

Testjaar
2012

Nieuwprijs excl. BTW/BPM
€ 12.045,- (L1 XR Profit+ 90 e-HDi)
€ 13.795,- (L2 XT Profit+ 90 e-HDi)

Bekijk foto's van de Peugeot Partner in groot formaat