AMSTERDAM - Voor wie een echt M-model van BMW net wat te heftig vindt, heeft het merk de M Performance modellen uitgevonden.

Die zijn net iets minder veeleisend, maar nog steeds erg snel. De M135i is de eerste M Performance met benzinemotor en die legt de lat hoog.

Duurde het bij de eerste generatie tot de allerlaatste maanden voordat er een 1-serie met M-genen kwam, deze keer maken de Duitsers haast.

Krap een jaar nadat we de nieuwe 1-serie voor het eerst leerden kennen, komt het merk al met de M135i. Dat is het nieuwste lid van de M Performance reeks; auto’s die weliswaar erg snel zijn, maar net niet hetzelfde als 'echte' producten uit de M-stallen.

Het begon nog niet zo lang geleden met de M550d en met de introductie van de M135i is er nu dus ook een M Performance met benzinemotor. En daar blijft het niet bij, want de komende jaren gaat het aanbod subsupersporters flink uitdijen.

In perspectief

De M135i is voorzien van een 3,0-liter zes-in-lijn die dankzij een twinscroll-turbo tot maar liefst 320 pk en 450 Nm komt. Om het even in perspectief te plaatsen: dat is maar 20 pk minder dan de 1 M Coupé, terwijl het koppel gelijk ligt. 

In combinatie met de achttrapsautomaat die we uit andere BMW-modellen kennen, kan het bekende sprintje in minder dan 5 tellen en de topsnelheid ligt netjes op 250 km/h. Wanneer je gas geeft, heb je dan ook niet het idee dat je tekort komt; de M135i schiet als een pijl uit een boog richting horizon. Het koppel is al vanaf zo’n 1.500 omwentelingen per minuut op volle sterkte en dat betekent dat de M135i in elk van de acht versnellingen grote stappen maakt. 

BMW heeft bovendien aandacht besteed aan het geluid van de zescilinder, binnenin is-ie goed hoorbaar. Dat gebeurt niet op geheel natuurlijke wijze - de speakers geleiden het motorgeluid naar het interieur - maar het klinkt er niet minder spectaculair om.

Wil je meer weten over de M135i? De volledige rij-impressie staat binnenkort in AutoWeek.

Bekijk foto's van de BMW 1-serie in groot formaat