AMSTERDAM - Zoals je van een evenement met de naam Festival of Speed mag verwachten, staat er dit weekend heel veel snel spul opgesteld in Engeland. 

Voor de thuisblijvers een overzicht, in drie delen, want zoveel moois is er te bewonderen.

Supercars heb je in heel veel soorten en maten, maar over het algemeen wordt er toch gedacht aan een waanzinnig uiterlijk, adembenemende prestaties en de (dikke) motor achter de passagiers. Dat soort exoten vind je in overvloed op het Goodwood Festival of Speed.

Pagani Huayra

Jaren stond het supercar-pantheon vast, merken zoals Ferrari en Lamborghini regeerden en alles bleef zoals het was. Totdat Horacio Pagani in 1999 met de Zonda kwam, en alles veranderde. Sindsdien heeft de Zonda een lange, gezonde carrière gehad, maar nu is het tijd voor de Huayra om het stokje over te nemen. En dat doet de auto met verve.

Hier wordt niet gedownsized, want er ligt een dubbelgeblazen 6,0-liter V12 met 700 pk en 1.000 Nm middenin de auto. De cijfers liegen niet: 0-100 gaat in 3,3 seconden en het feest gaat door tot 360 km/h. Kopen? Dan moet je 850.000 euro meenemen, exclusief belastingen. 

Lamborghini Aventador

Toen Audi de regie overnam bij Lamborghini waren liefhebbers bang dat het merk verstandig en volwassen zou worden en zo charme zou verliezen. Dat gebeurde niet, en met de komst van de Aventador lijkt het er niet op dat het bedrijf in de nabije toekomst alsnog verserieust.

Voorzien van een 700 pk sterke 6,5-liter V12 die met gemak de naald van de toerenteller door 8.000 zwiept, schiet dit kanon in 2,9 seconden naar de 100. Topsnelheid? 350 km/h. Het enige verstandige aan deze auto is de vierwielaandrijving, iets wat de Ferrari FF (links op foto) ook heeft. Sowieso bijzonder dat de topmodellen van de twee aartsrivalen gebroederlijk naast elkaar staan.

De Macross Epique GT1

Vreemd, dat is het woord dat het beste past bij deze de Macross Epique GT1. Het bedrijf is bijvoorbeeld op papier Canadees, maar de eigenaar woont in Korea. Maar ook de specificaties van de Epique GT1 zijn op z’n zachtst gezegd opzienbarend.

Een 5,4-liter V8 met supercharger die 845 pk levert zorgt voor een topsnelheid van dik 370 km/h en de sprinttijd van 0-100 is 3,1 seconden. Met dank aan uit de Formule 1 afkomstige wielophangingtechnologie moet dit één van de best presterende supercars zijn. Vreemd, dat er nog niemand mee heeft gereden.

Bekijk 7 foto's in groot formaat