Occasionverkoop daalt maar C-segment daalt

AMSTERDAM - Ondanks dat de verkoop van gebruikte auto’s over de gehele linie aan het dalen is, houdt het A-segment zijn hoofd fier overeind.

Dat is opmerkelijk, want met de kortingen die dealers soms uitdelen, verschilt de prijs van een nieuw exemplaar soms maar nauwelijks van een gebruikte.

Van januari tot en met mei zijn dit jaar 65.683 gebruikte A-segmentauto’s aan consumenten verkocht. Vorig jaar waren dat er 56.188.

SUV

Dat betekent een groei van 17,2 procent. Verder noteren we alleen plussen bij de SUV’s. In de klasse van de midi-SUV’s is dat 7,5 procent; 11.098 tegenover 10.326 stuks ten opzichte van januari tot en met mei van het vorige jaar.

Ondanks dat grote auto’s uit de mode lijken, geldt dat niet voor de fullsize SUV’s, al gaat het maar over een plusje van 2,2 procent. We hebben het dat over 6.714 auto’s in de eerste vijf maanden van het vorige jaar waar het er vorig jaar nog maar 6.569 waren.

Verder is de occasionmarkt in mineur. Neem nou het C-segment, traditioneel het grootste in ons land. Daar wordt 9,2 procent minder verkocht. Vorig jaar werden nog 100.094 C-segmenters verkocht. Dit jaar zijn dat er nog maar 90.853.

De top 10 meest verkochte occasions binnen het A-segment:

Jan.-mei 2011

Jan.-mei 2012

Groei

2012

1

Ford

Ka

9.122

10.892

19%

2

Renault

Twingo

6.715

7.372

10%

3

Suzuki

Alto

3.777

4.199

11%

4

Fiat

Panda

3.461

4.126

19%

5

Peugeot

107

2.253

3.546

57%

6

Opel

Agila

2.189

3.139

43%

7

Toyota

Aygo

2.453

3.078

25%

8

Citroën

C1

2.047

2.952

44%

9

Daewoo

Matiz

2.546

2.713

7%

10

Hyundai

i10

1.785

2.372

33%

Bron: VWE Trendweb

Bekijk 3 foto's in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie