AMSTERDAM - Begin volgend jaar volgt de Aston Martin AM 310 Vanquish de huidige DBS op als vlaggenschip van de Aston Martin line-up.

Veel van de informatie over het nieuwe topmodel was al gelekt, maar de Engelse rassportwagenfabrikant bevestigt nu officieel wat de Vanquish in z’n mars heeft. De bekende 6,0-liter V12 werd flink onder handen genomen, waarbij er onder meer nieuwe cilinderkoppen en dubbele variabele kleptiming werden geïntroduceerd.

Daardoor komt de twaalfcilinder nu tot 573 pk en 620 Nm, die via een 6-traps automaat van ZF naar de achterwielen worden geleid. Volgens de fabrikant schakelt de nieuwe transmissie 30 procent sneller dan voorheen. Mede daardoor kan de Vanquish het bekende sprintje naar de 100 in 4,1 seconden voltooien en een top van 295 km/h bereiken.

Naast prestaties in een rechte lijn besteedde Aston Martin echter vooral veel aandacht aan het weggedrag van de nieuweling. Zo gebruikte men voor de carrosseriepanelen koolstofvezel om het gewicht tot 1.739 kilogram te beperken.

Stijver

Ook werd de machtige V12 ten opzichte van de DBS lager in het chassis geplaatst om het zwaartepunt te verlagen. Het aluminium chassis is een doorontwikkelde versie van dat van de DBS, volgens Aston Martin is de Vanquish echter zo’n 30 procent stijver.

Om de aandrijfkrachten op het wegdek te krijgen worden Pirelli P Zero banden in maatje 255/35 vóór en 305/30 achter om de 20 inch wielen gelegd.

Grand Tourer

Ondanks z’n prestatiepotentieel is de Vanquish volgens Aston Martin zelf in de eerste plaats een Grand Tourer. Om dat te benadrukken is de optielijst gevuld met luxe en kan de auto bogen op een bagageruimte die 60 procent groter is dan die van de DBS.

Begin volgend jaar komt de AM 310 Vanquish op de markt, in Engeland gaat de auto 190.000 Pond kosten.

Bekijk foto's van de Aston Martin Vanquish in groot formaat