Mogelijk zuiniger Lexus GS

AMSTERDAM - Lexus kiest er bewust voor om geen zuinige dieselmotoren in het gamma op te nemen, maar middels hybride techniek het verbruik te verlagen. In het geval van de GS is er echter nog wel ruimte voor wat downsizing, zo redeneert men bij Lexus.

In ons land wordt de nieuwe Lexus GS om uitstoottechnische redenen alleen aangeboden als 343 pk sterke GS450h. Die scoort dankzij hybridetechniek met z’n 3,5-liter V6 toch een CO2-uitstoot van slechts 137 gram per kilometer.

Dat is voor een dergelijk vermogende auto natuurlijk buitengewoon goed, maar de concurrentie zet daar tegenwoordig superzuinige viercilinder dieselmotoren tegenover.

Om die van repliek te dienen zou Lexus overwegen om een hybride versie van de GS aan te gaan bieden met een kleinere verbrandingsmotor.

CO2

Volgens het Britse AutoCar zou Lexus de 204 pk sterke 2,5-liter V6 uit de GS250 willen koppelen aan een elektromotor om zo een GS350h te scheppen. Hiermee moet het mogelijk zijn om de CO2-uitstoot op het niveau van bijvoorbeeld de BMW 520d EDE te krijgen, die Duitse zakensedan scoort 119 gram per kilometer.

Door het gebruik van een zescilinder verbrandingsmotor moeten het raffinement en de prestaties echter op een hoger plan komen te staan.

De gedownsizede hybride GS zou in de tweede helft van volgend jaar op de markt moeten komen. Een woordvoerder van Toyota importeur Louwman en Parqui kon geen commentaar geven op de berichtgeving.

Bekijk foto's van de Lexus GS in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie