AMSTERDAM - Toyota werkt aan maar liefst acht nieuwe, compacte auto’s die speciaal gericht zijn op groeimarkten als India en Brazilië.

Vorig jaar verloor Toyota de titel van grootste autofabrikant ter wereld, een titel die ze maar wat graag terug willen. Om dat doel te bereiken, verschuift het merk de focus van markten als Noord-Amerika en Europa naar groeimarkten als China, India en Brazilië.

Fabrikanten als General Motors en Volkswagen doen daar momenteel goede zaken met relatief goedkope auto’s. Om die achterstand goed te maken komt het merk tot 2015 met maar liefst acht nieuwe modellen, waarvan de eind 2010 geïntroduceerde Etios (foto) de eerste is.

1 miljoen Yen

De nieuwe modellen zullen qua prijs rond de 1 miljoen Yen liggen, omgerekend zo’n € 10.000. Om de productiekosten zo laag mogelijk te houden, wil men bovendien de productie volledig naar de lokale markten verplaatsen.

Eerder meldde de Japanse krant Asahi dat Toyota zou werken aan een auto voor 500.000 Yen, die onder een sub-merk verkocht zou gaan worden. Die berichtgeving wordt door Toyota ontkracht, auto’s in die prijsklasse zijn het terrein van dochteronderneming Daihatsu.

Bekijk 3 foto's in groot formaat