AMSTERDAM - De Grand Prix Masters, met Formule 1-auto’s uit de periode 1966 tot 1985, komt naar Nederland.

De spectaculaire raceklasse komt met 20 Formule 1-bolides in actie tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort die op 1 en 2 september op Circuit Park Zandvoort plaatsvindt.

Tussen 1952 en 1985 was Circuit Park Zandvoort 30 keer het decor van de Grand Prix Formule 1 van Nederland.

Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort keren deze tijden terug met maar liefst drie klassen: Grand Prix Cars Pre 1961, Grand Prix Cars 1961 – 1965 en de Grand Prix Masters. Op de voorlopige inschrijflijst staan onder meer de Lotussen van Mario Andretti en Ronnie Peterson en de Arrows A1 van Riccardo Patrese.

De auto’s in de Grand Prix Masters laten fraai de evolutie van de Formule 1 gedurende twee decennia zien. Aan het eind van de jaren ’60 deden de spoilers hun intrede. Later stond de Formule 1 in het teken van de auto’s met ‘grondeffect‘; dankzij aerodynamische hulpmiddelen stegen de bochtensnelheden enorm. In 1983 won Nelson Piquet de eerste wereldtitel met een auto voorzien van een turbomotor.

Formule 1

De meeste auto’s van de Grand Prix Masters hebben aan de start gestaan van de Grand Prix Formule 1 van Nederland. De inschrijflijst is nog niet compleet, maar de voorlopige startlijst is al om te watertanden. Manfredo Rossi di Montelera heeft zijn Lotus 80 ingeschreven. De auto werd in 1979 bestuurd door Mario Andretti. De Amerikaan was op dat moment regerend wereldkampioen; in 1978 won hij de titel met de onoverwinnelijke Lotus 79. De Lotus 80 was, helaas voor Andretti, weinig succesvol.

De Lotus 76 van Andrew Beaumont is de voormalige auto van Ronnie Peterson. De auto uit 1974 is uitgevoerd in de kleuren van John Player Special, het sigarettenmerk dat jarenlang verbonden was aan Lotus. De Lotus werd aangedreven door de legendarische, zeer succesvolle Ford Cosworth drieliter V8.

De organisatie verwacht ook de Williams FW07/C van de Belg Christophe d’Ansembourg aan de start. Deze Williams dateert uit de eerste gouden periode van de renstal van Frank Williams. In 1981 eindigde Carlos Reutemann als runner-up in het kampioenschap met zijn Williams FW07/C, Williams won de constructeurstitel.

Riccardo Patrese reed in totaal 256 Grand Prix’, onder meer met de Arrows A1 in 1978 en 1979. Steve Allen laat deze tijden herleven met deze Arrows A1, uitgevoerd in de originele kleuren van Warsteiner.