AMSTERDAM - Het wordt een hete strijd in het segment van de compacte luxe hatchbacks dit jaar.

De 1-Serie van BMW kennen we al, de Mercedes-Benz A-klasse en Volvo V40 gaan we zeer binnenkort rijden, maar nu is het eerst tijd voor de andere hoofdrolspeler in het hogere C-segment: de derde generatie van de Audi A3! Hier een indruk van de eerste kilometers.

Al meteen valt op dat de nieuwe Audi A3 een bovengemiddeld soepele auto is. We hebben de auto vandaag op Mallorca na ontvangst doort een aantal dorpskernen gestuurd, en dan merk je dat de vering erg soepel is en dat Audi de dempers absoluut niet hard heeft afgesteld.

Zodoende heerst er een verrassend comfortabel sfeertje in de nieuwe kleine Audi, die wat betreft rust op een hoger niveau staat dan bij zijn voorganger. In bochten blijkt de A3, die als eerste auto van de Volkswagen Group voorzien is van het modulaire MQB-platform, vervolgens ook redelijk op koers te blijven.

Pas als het harder gaat merk je dat de Audi ondanks het nieuwe platform nog steeds rijdt als een echte Audi; vrij afstandelijk, lichtjes onderstuurd maar wel prettig voor dagelijks gebruik.

Motor

Onze testauto was voorzien van de nieuwe 1.4 TFSI benzinemotor met cilinderuitschakeling die later dit jaar in de A3 beschikbaar komt. Een fijne alerte en soepel motor, al moeten we de claim van Audi deels tegenspreken.

Het merk belooft dat je niets merkt van het overschakelen van vier naar twee cilinders (dit doet de auto tijdens rustig rijden om brandstof te besparen), maar in werkelijkheid voel je wel lichte schokjes en klinkt de veertienhonderd rauwer zodra hij op twee pitten loopt. Onder volle belasting is de TFSI echter als vanouds goed bij de les. 

De complete Eerste Rijtest met de nieuwe Audi A3 lees je in AutoWeek 22, die vanaf volgende week woensdag 30 mei overal te koop is. Bovendien zijn we op Mallorca druk doende om een video voor jullie te schieten, uiteraard zie je die zo snel mogelijk terug op deze site!

Bekijk foto's van de Audi A3 in groot formaat