AMSTERDAM - Dit wordt het jaar van de snelle Seat Ibiza’s. De langverwachte beresterke Cupra komt eindelijk, maar nu is er vast de FR met turbomotor van 150 pk.

Nu de Ibiza intussen al twee jaar te koop is, snakken we naar snellere versies. Een tweeliter wil wel aardig van z’n plek en de 130 pk TDI is ook niet mals, maar benzinemotoren met turbo’s schitterden nog van afwezigheid. En dat terwijl Seat juist daarmee de laatste jaren een zwart-wit geblokt imago heeft opgebouwd.


De Ibiza FR kost 20.995 euro en vergeleken met de concurrent is dit een mooie prijs

Daar gaat dit jaar verandering in komen want eindelijk komt de naam Cupra terug op de compacte Seat. Maar dat is pas in de tweede helft van het jaar, nu moeten we het nog even de doen met de Ibiza FR. En die geeft geen slecht voorgevoel.

Formula Racing

Eerst even de theorie rond de FR. Deze typische type-aanduiding staat voor Formula Racing en dat sluit weer mooi aan op Cupra (Cup Racing) dat het merk gebruikt voor de nóg snellere karren. De Cupra’s onderscheiden zich van de FR’s doordat ze door zusterbedrijf Seat Sport werden ontwikkeld in plaats van ’gewoon’ door Seat. De Sport-afdeling verzorgt bijvoorbeeld ook alle circuitauto’s voor het merk.

De Ibiza FR is er in den beginne met de 1,8-liter turbomotor die we eigenlijk al kennen uit de Ibiza Cupra van modeljaar 2000. Die had 156 pk, nu moeten we het doen met 150. Deze motor wordt door het VW-concern gebruikt in de meest uiteenlopende auto’s: van Skoda Octavia tot Audi TT. En zelfs het Nederlandse Donkervoort schroeft hem in de D8. De viercilinder heeft vijf kleppen per cilinder en naast de 150 pk vermogen word je getrakteerd op 220 Nm koppel.

Verschillen

Van een afstandje lijkt de FR nauwelijks anders dan de andere Ibiza’s, maar wie dichterbij komt ziet toch duidelijke verschillen. Honingraat in de grille, dubbel uitlaatje achter, 16-inch lichtmetaal met laagprofiel rubber en titaniumgrijze buitenspiegels en achterlichtunits. Binnenin zitten andere klokjes en leer zit om het stuur en de pookknop. Het dashboard is grijs gespoten. En natuurlijk zijn de stoelen extra goed gevormd en hebben ze een chic-sportief metallicachtig stofje.

Krachtige sound

Bij het starten klinkt geen ‘bruineberengeluid’ maar een krachtige sound. En ook in de Ibiza kunnen we de 1.8 turbo weer roemen voor zijn mooi verdeelde trekkracht over een breed toerengebied. En in een auto van 1.130 kg is dat ruim voldoende voor veel rijplezier. Invoegen op de snelweg is geen probleem en in no-time kan de naald richting de 200 worden gestuurd. Een zesbak zou op de snelweg niet eens zo’n verkeerd plan zijn geweest om het geluid op constante snelheid een beetje binnen de perken te houden.

Diesel komt eraan

De Ibiza FR kost 20.995 euro. Het lijkt veel geld, maar als je naar de concurrent kijkt valt het eigelijk wel mee. Een Peugeot 206 GTI kost bijvoorbeeld 150 euro minder en een VW Lupo GTI staat in de lijst voor 22.250 euro. In beide gevallen moet je het dan doen zonder turbo en met minder vermogen. Omdat diesel tegenwoordig kruipt waar het niet gaan kan, komt de FR later dit jaar ook nog met de 130 pk TDI-motor uit de Ibiza Sport.