AMSTERDAM - Serieuze onrust bij Lotus: het merk zit met ernstige schulden, de CEO is onbereikbaar en alle mooie toekomstplannen zijn in de ijskast terecht gekomen.

Sinds midden jaren negentig maakt Lotus al onderdeel uit van het Maleisische autoconcern Proton. Onlangs werd laatstgenoemde partij overgenomen door het eveneens Maleisische DRB-Hicom.

En laat juist deze nieuwe eigenaar weinig heil zien in de ambities die Lotus in 2010 uitrolde tijdens de autoshow van Parijs - een vijfjarenplan waarin diverse sportieve modellen het levenslicht moeten zien, onder andere een nieuwe Elan en Elite, en het merk zelfs een eigen V8-motor wil ontwikkelen.

Schuld

Dat lijkt nu allemaal niet door te gaan. Een belangrijke reden daarvoor is een schuld van 200 miljoen pond, zo meldt het Britse Autocar. Om daarvan af te komen, overweegt Proton zelfs om Lotus onder curatele te laten stellen.

Vlak na de overname van Proton door DRB-Hicom werd Lotus al gedwongen om een zestig dagen lange fase van ‘financiële stand-by’ in te gaan, en dus de ontwikkeling van nieuwe modellen te staken, zoals de Maleisische wet dat voorschrijft.

Die termijn is nu al enige tijd verstreken, maar Lotus heeft nog steeds geen duidelijkheid over de toekomst naar buiten gebracht. Daarbij is Lotus-CEO Dany Bahar niet bereikbaar.

Potentiële overnemers

Onlangs beëindigde Lotus al de sponsoring van het Formule 1-team dat als Lotus F1 (voorheen Renault) door het leven gaat, al blijft de naam wel verbonden aan de equipe. Mede om die reden wordt investeringsgroep Genii, de eigenaar van het raceteam, getipt als geïnteresseerde in een overname van het automerk.

Een serieuzere kandidaat lijkt echter het Chinese Youngman, dat eerder ook lange tijd in gesprek was om Saab van de ondergang te redden. Youngman is al sinds 2006 Lotus-importeur in China, en gebruikt de “Engineered by Lotus”-badge op sommige eigen modellen die gebruik maken van Proton-onderdelen.

Bekijk 3 foto's in groot formaat