DEN HAAG - De verkoop van auto’s via websites heeft geen last van de terugval bij de merkdealers.

In het eerste kwartaal van dit jaar groeiden de verkopen online met 20 procent, terwijl de RAI en de BOVAG in de winterperiode een verkoopdaling van 7,6 procent aan verkochte auto’s bij de dealers noteerden.

Hoewel het nog om kleine aantallen gaat bij de online verkopen, is de stijging volgens de ANWB bij de websites nieuweautokopen.nl en auto.nl onmiskenbaar. De ANWB is sinds eind vorig jaar zelf betrokken bij de verkoop van auto’s online via nieuweautokopen.nl. De bond ziet het nieuwe verkoopkanaal als een service aan zijn vier miljoen leden.

Paasstunt

Vooral kleine gezinsauto’s zijn populair bij de autoverkoopsites. De websites schermen met kortingen van vier tot acht procent in vergelijking tot de offertes bij de merkdealers. Voor het eerst was er afgelopen weekeinde ook een ‘paasstunt’.

Wie tijdens de paasdagen een bepaalde uitvoering van een Fiat Punto of Fiat 500 bestelde bij nieuweautokopen.nl, kreeg 25 procent korting op de netto-cataloguswaarde. In de praktijk betekent dat een korting oplopend tot 21,9 procent, na verrekening van BPM en BTW. ''Dit is een trend die niet te stuiten is en vanzelf verder zal groeien, net zoals dat bij de verkoop van cd’s en boeken gegaan is. Daaraan is nu ook iedereen gewend’’, zegt projectmanager Martin Scheper van de ANWB.

Vlucht

Vorig jaar zijn iets meer dan duizend auto’s online verkocht, maar dat aantal zal de komende jaren een hoge vlucht nemen, verwacht Scheper. ''Er wordt in ons land elk jaar voor 19 miljard euro online verkocht en dat cijfer zal jaarlijks met een procent of tien blijven toenemen. Dan is het niet meer dan logisch dat uiteindelijk ook auto’s online in grotere hoeveelheden zullen worden verkocht’’, zegt hij.

Volgens hem is het helemaal niet vreemd dat het wereldwijde web tot een krachtig verkoopkanaal voor auto’s zal uitgroeien. Schepers wijst naar de tweedehandsverkoop via marktplaats.nl, autotrader.nl, autoscout24.nl en autotrack.nl. ''Via die sites worden jaarlijks zo’n twee miljoen auto’s verhandeld, dus zo vreemd is het niet nu ook nieuwe auto’s te koop worden aangeboden.’’

Kritiek

Op de website van de ANWB valt hier en daar ook wat kritiek te lezen op de betrokkenheid van de bond. Zo zegt de Limburger Hub Jussen het te betreuren dat de reguliere handel op deze manier concurrentie wordt aangedaan. ''Foute boel! We hebben een winkel en worden meer en meer gebruikt als showroom voor de webwinkels. Wij doen al het werk en de webwinkel gaat er met het geld vandoor. Auto kopen via internet? Gewoon alle dealers lastig gaan vallen met allerlei vragen en hun kostbare tijd in beslag nemen om vervolgens met alle verkregen gegevens thuis achter de computer te bestellen’’, schreef Jussen vorig jarig op de site van de toeristenbond.

De Limburger is een half jaar na deze hartenkreet nog niet van mening veranderd. Hij drijft een woonwinkel in Meerssen (Jussen Woonidee) en merkt dat zelfstandigen steeds vaker worden misbruikt voor het ophalen van offertes en ideeën.

''Dan zie je bij een potentiële klant ineens een auto van UPS voor de deur staan en weet je dat ze uiteindelijk via internet hebben besteld. Die ontwikkeling zal zich nu bij de verkoop van nieuwe auto’s ook gaan doorzetten. De dealer kan straks zijn showroom sluiten’’, vreest Jussen.

Marque Joosten, verkoper van webauto’s via de auto.nl, is het niet eens met die klacht. ''Natuurlijk is de kandidaat-koper eerst bij de dealer in de showroom geweest en heeft vanzelfsprekend ook een offerte meegekregen. Dan komt hij bij ons en blijkt hij veel goedkoper uit te zijn, zonder verrassingen zoals bijvoorbeeld een afleverpakket, waarmee de dealers altijd de prijs opdrijven. Het zijn de dealers zelf die de klanten hebben laten lopen’’, zegt Joosten, gevestigd in Breukelen. Daar worden de auto’s aan de klanten afgeleverd.

Keuze

Zijn klandizie bestaat voornamelijk uit vrouwen, die blijkens de analyse van de bestellingen hun auto op zondagavond online kopen. Via auto.nl kun je nieuwe auto’s kopen tot net even over de 20.000 euro, met de VW Golf, de Toyota Auris en de Kia Sportage als toppers. Het verkooppakket bestaat uit kleine ‘tweede’ auto’s als de Kia Piccanto of de Chevrolet Spark tot en met de kleine gezinsauto’s zoals de Golf en Auris.

Online is de keuze qua uitvoeringen beperkt. De auto’s worden standaard geleverd met airco, een radio/cd-speler en elektrisch bediende ramen en in de kleuren zwart, wit, zilver of grijs. Ze zijn handgeschakeld en vijfdeurs. ''Daarmee dekken we tachtig procent van de markt af. Wie meer toeters en bellen wil of speciale wensen heeft, moet echt naar de dealer’’, aldus Joosten.
Hij heeft vorig jaar enkele honderden auto’s online verkocht en verwacht dit jaar een verdere groei. ''Deze ontwikkeling is niet meer te stuiten. Er worden jaarlijks 250.000 nieuwe auto’s op de particuliere markt verkocht en als ik daar over drie jaar een procent of wat van meepik, dan ben ik tevreden’’, zegt Joosten.

Groeimarkt

Paul de Vries, die in 2005 met de online autoverkoop begon en in het najaar van 2011 via nieuweautokopen.nl een samenwerkingsverband met de ANWB aanging, zegt eveneens van een verdere groei uit te gaan. Koudwatervrees hoeven de dealers wat hem betreft niet te hebben.

''Als ik naar een BOVAG-congres ga, dan krijg ik van de helft van de aanwezige dealers een handje en de andere helft negeert me. Maar de slimme helft ziet juist nieuwe kansen, zoals de kans op het onderhoud van de nieuwe auto’s. Als onze klant dat wil, dan kunnen we zijn nieuwe auto zelfs bij de dealer afleveren’’, zegt De Vries.

De online verkoop van auto’s is naar zijn zeggen een groeimarkt, die de showroom overigens nooit zal doen verdwijnen. De Vries: ''Kijk naar mode. Hennes & Mauritz verkoopt online, maar heeft ook overal kledingwinkels. De online verkoop van auto’s is gewoon een nieuw verkoopkanaal naast de bestaande dealers. De branche wil dit doodzwijgen, maar dat heeft geen enkele zin meer.’’