AMSTERDAM - Audi lanceert in Genève de nieuwe A6 en heeft nu foto’s en details vrijgegeven. Net als de meeste andere nieuwe auto’s is hij groter dan zijn voorganger. Verder is er keuze uit niet minder dan vijf nieuwe motoren.

Het opvallendst aan het uiterlijk van de nieuwe Audi A6 is ongetwijfeld de grote grille, die vorig jaar debuteerde op de Nuvolari concept car en voor die voor het eerst in productie ging met de A8 W12. Verder lijkt de A6 in grote lijnen nog steeds op zijn voorganger, al is de achterkant iets oplopend voor meer neerwaartse druk bij hogere snelheden.


De nieuwe A6 heeft een grotere wielbasis: die groeide met ruim 8 cm naar 2,84 m

Audi heeft een wereldpremière met de toepassing van dagverlichting (optie) in combinatie met Xenon plus en met actieve bochtverlichting, eveneens Xenon plus. Deze verlichting verbruikt zeer weinig energie en zorgt dan ook niet voor een hoger brandstofverbruik.

De nieuwe A6 heeft een grotere wielbasis: die groeide met ruim 8 cm naar 2,84 m. De lengte van de nieuwe generatie is nu 4,92 m (+ 12 cm), de breedte nam met 5 cm toe tot 1,81 m en de hoogte is met 6 mm minimaal toegenomen. Het spreekt vanzelf dat die extra lengte ten goede komt aan de binnenruimte. De inhoud van de bagageruimte (546 l) is praktisch gelijk gebleven.

Motoraanbod

Audi heeft niet alleen de A6 vernieuwd, ook het motorenaanbod is grondig onder handen genomen. Zo zijn er vijf nieuwe motoren beschikbaar: de 4.2 V8 met 335 pk en een maximum Koppel van 420 Nm (uit de S4, maar iets aangepast), de 3.2 V6 FSI met 255 pk en 330 Nm, de 2.4 V6 met 177 pk en 230 Nm, de 3.0 TDI V6-diesel met 225 pk en 450 Nm en tot slot de 2.0 TDI met 140 pk en 320 Nm. Hiermee komen dus de 1.8 T en de 2.0 te vervallen.

De motoren worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Nieuw is dat de continue variabele multitronic automatische transmissie, nu zeven schakelstadia heeft in de tiptronic-mode. De motoren met hoog koppel, de V8, de 3.2 FSI en de 3.0 TDI, zijn beschikbaar met de zestraps tiptronic transmissie. De 4.2 and 3.0 TDI komen standaard als quattro, terwijl dat vierwielaandrijvingsysteem een optie is op de 3.2 FSI.

Torsiestijfheid

De torsiestijfheid van de nieuwe A6 is 34 % groter dan die van de oude generatie. Hoewel er eerder sprake van was dat de A6 een aluminium carrosserie zou krijgen, is daarvan geen sprake. Hij is van staal. De zelfsporende achterwielophanging is overgenomen uit de A8.

In 2005 zal de A6 beschikbaar zijn met luchtvering en variabele schokdemping. De nieuwe generatie A6 is ook herkenbaar aan een ander interieur. De mechanische handrem is vervangen door een elektrische, waardoor de hendel dus ontbreekt. Daardoor is de middenconsole en de middenarmsteun ruim uitgevallen. Qua ontwerp lijkt het veel op dat van de A8.

De nieuwe A6 heeft standaard een met leer bekeed stuur, automatische airco, een regen- en een lichtsensor. Adaptieve cruise controle en een bandenspanningwaarschuwingssysteem zijn als optie leverbaar. De nieuwe A6 is vanaf mei leverbaar, de 2.0 TDI vanaf de tweede helft van 2004.