AMSTERDAM - Langzaam maar zeker kruipt de prijs van een liter Euro95 naar twee euro. Vandaag is de gemiddelde adviesprijs weer met 0,6 eurocent toegenomen tot €1,865.

Een liter super schurkt met €1,955 al dicht tegen die psychologische drempel van twee euro aan.

De kans dat de drempel van twee euro wordt overschreden, acht oliedeskundige René Peters van TNO Oil & Gas groter dan dat de benzineprijzen zullen dalen.

"Het sentiment in de markt gaat de verkeerde richting op. Ik zou mijn geld niet op een prijsdaling zetten", zegt Peters. ''Op zichzelf is er olie voldoende in de markt, maar er is ook heel veel vraag uit opkomende landen als China, India en Brazilië."

Spanningen

Behalve de aanhoudende vraag spelen de spanningen in de Straat van Hormoez een prijsopdrijvende rol. De wereldwijde productie van 82 miljoen vaten olie (159 liter) per dag kan niet zo maar even worden opgeschroefd. De productiecapaciteit wordt vol benut.

Wordt die belangrijke zeestraat in het Midden-Oosten door de spanningen tussen Iran en de VS afgesloten en valt bijvoorbeeld de productie van Iran (2,5 miljoen vaten per dag) weg, ‘dan hebben we meteen een heel groot probleem’, aldus Peters.

Elektrisch rijden

De oplopende benzineprijzen nopen automobilisten te zoeken naar besparingen en alternatieven. Elektrisch rijden kent nog te veel praktische problemen, zoals de beperkte actieradius en het gebrek aan oplaadpunten.

Diesel is weliswaar bijna €0,35 per liter voordeliger dan Euro95, maar er is nog steeds een behoorlijk aantal kilometer per jaar nodig om de duurdere aanschaf en hogere wegenbelasting terug te verdienen.

LPG

De autofabrikanten richten inmiddels volop het vizier op LPG als alternatief. De Bi-fuel auto die af-fabriek wordt geleverd met een gastank, wordt steeds populairder. De modellen zijn veelal belastingvrij en kennen een bijtelling van 14 procent voor zakelijke rijders.

Een liter LPG is ruwweg een euro per liter goedkoper dan Euro95. ''Met de huidige benzineprijzen liggen de omslagpunten soms al 10.000 tot 12.000 kilometer per jaar’’, zegt voorzitter Kees Goudberg van Stichting Autogas Nederland.

De opleving van LPG is opvallend. In de eerste twee maanden van dit jaar werden circa 2500 auto’s op LPG verkocht, zodat een jaarverkoop van 15.000 auto’s haalbaar lijkt, een verdubbeling ten opzichte van 2010.

Duitsland

De toenemende populariteit is volgens Goudberg grotendeels te danken aan het overheidsbeleid in Duitsland, waar stimulerende maatregelen zijn genomen ten gunste van LPG. Autogas wordt als een schone brandstof gezien, passend in het CO2-beleid. De accijns op LPG is tot 2018 bevroren. En het aantal verkooppunten is binnen enkele jaren van 400 naar 6000 gestegen.

Goudberg: ''Vroeger kon je op weg naar de wintersport bijna nergens gas tanken, nu zijn er meer LPG-pompen dan in Nederland. Hier profiteren we ervan dat de auto-industrie kansen ziet voor auto’s op LPG."