AMSTERDAM - Leasebedrijven en werkgevers met grote wagenparken adviseren hun berijders slim te tanken om zo op de brandstofkosten te besparen.

Werkgevers zijn in toenemende mate bereid de besparingen op brandstof te delen met hun werknemers, door middel van spaarprogramma’s en bonussen. Dat zeggen leasemaatschappijen als Directlease en Athlon, de grootste in Nederland met een wagenpark van 128.000 auto’s.

"Je moet goed gedrag belonen", zegt Pieter Attema van Athlon. "Dat is beter dan hen te straffen met brieven over de overschrijding van het normverbruik."

Werkgevers lopen warm voor deze nieuwe aanpak, stelt Attema. Grootste ergernis voor de wagenparkbeheerders is namelijk het korte citaat in een journaaluitzending, waarin een tankende automobilist verklaart niet te weten hoe hoog de benzineprijs nou eigenlijk is ‘omdat de baas betaalt’.

Hulpmiddelen

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) zegt dat haar leden een actief beleid voeren. ''Brandstofkosten vormen een enorme kostenpost voor bedrijven. Logisch dat onze leden hun klanten op allerlei manieren helpen die kosten te beperken’’, zegt directeur Renate Hemerik.

Zij zegt verbaasd te zijn door de plotselinge groei in apps en andere hulpmiddelen. ''Zo gaat er een hele nieuwe wereld open.’’

Volgens de leasemaatschappijen Athlon en Directlease is ‘slim tanken’ behoorlijk kostenbesparend. Arjan Stuij van Directlease rekent voor dat een automobilist bij 30.000 km per jaar al snel 25 euro tot 30 euro per maand kan bezuinigen en dus zo’n 300 euro tot 400 euro per jaar. ''Werkgevers willen vaak onderhandelen over het laatste tientje in het leasetarief, maar met brandstofbesparing kunnen ze aanzienlijk meer verdienen.’’

Besparing

Een groeiend leger leaserijders mag een deel van de besparing besteden in een webshop, waar ze cadeaus mogen uitzoeken. Ook Arjan Stuij van Directlease merkt dat.

"Wanneer een werkgever bereid is zijn werknemer voor de helft te laten delen in de besparing, zie je vrijwel onmiddellijk een verandering in tankgedrag.’’

In de praktijk betekent dit dat zakelijke rijders bij voorkeur niet langs de snelweg tanken. Daar is de brandstof doorgaans veel duurder dan bij het tankstation bij de afslag of naast de oprit naar de rijksweg, soms wel 10 eurocent of meer per liter. Handige apps voor smartphones of informatie op websites wijzen de zakelijke en particuliere automobilisten de weg naar de goedkoopste pompen.

Apps

Meest gedownloade app op dit gebied is die van Directlease. Ofschoon het leasebedrijf maar 4000 auto’s in beheer heeft, is de applicatie volgens directeur Stuij al ruim 80.000 keer gedownload. ''Hij is gratis en wij zien het ook als een marketinginstrument voor ons bedrijf’’, zegt Stuij. ''Het is best leuk te ervaren dat je naast je eigen klanten ook zo veel andere automobilisten blij maakt met dit hulpmiddel.’’

Ook Athlon heeft aan app (dit jaar bijna 9000 keer gedownload), plus een website waarop je makkelijk via het invoeren van een postcode de voordeligste tankstations in de buurt kunt vinden.

Twitter

United Consumers zet zijn ruim 510.000 verbruikers eveneens via de sociale media op het pad van bezuinigen. Via het Twitteraccount @tankprijzen worden automobilisten dagelijks op de hoogte gehouden van de prijsontwikkelingen.

United Consumers zegt bij monde van directeur Paul van Selms dagelijks deze ‘voorkennis’ met alle aangesloten consumenten te willen delen. Zo weet iedereen wat de ontwikkelingen van de brandstofprijzen zijn en of niet beter vandaag in plaats van morgen kan worden getankt. Want vandaag heeft de gemiddelde adviesprijs (1,859 euro) voor een liter Euro 95 andermaal een record bereikt. Dat had de consument gisteren dus al kunnen weten.

United Consumers zegt altijd tenminste zes eurocent goedkoper te zijn dan de gemiddelde adviesprijs. Van Selms: ''Geeft een pompstation een hogere korting, dan krijgen onze leden die korting ook, plus nog één cent korting er bovenop. Eigenlijk hoef je met onze tankpas nooit meer op de prijs te letten, want je krijgt altijd de beste prijs.’’