AMSTERDAM - Het volgende toverwoord tot zuinige prestaties heet cilinderuitschakeling. Volkswagen presenteert het op een nieuwe uitvoering van de Polo, de BlueGT.

Er zat nogal een kloof tussen de Polo 1.2 TSI met 105 pk en de 180 pk sterke Polo GTI. Dat is nu verleden tijd, dankzij de komst van de BlueGT, die debuteert op de Autosalon van Genève. Die heeft een 1,4-liter grote geblazen viercilinder, goed voor 140 pk.

Het grote nieuws hierbij is een systeem voor cilinderuitschakeling, dat bij Volkswagen Active Cylinder Management heet (of ACT). Dit zorgt ervoor dat bij bepaalde constante snelheden de tweede en derde cilinders worden uitgeschakeld.

Eerder was cilinderuitschakeling bij Volkswagen voorbehouden aan acht- en twaalfcilinders, nu debuteert het op de 1.4 TSI in de BlueGT.

Snel en zuinig

Het verbruik van deze auto ligt op 4,7 liter per honderd kilometer. Dat is goed voor een CO2-uitstoot van 108 gram per kilometer. Gekoppeld aan de zeventraps DSG-automaat daalt dit zelfs tot 4,5 liter op honderd kilometer, wat nog drie gram van de uitstoot per kilometer afhaalt.

Het verbruik wordt ook laag gehouden door het gebruik van BlueMotion-techniek, zoals een start/stop-systeem en accuregeneratie. Tegelijkertijd sprint de auto in 7,9 seconden vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur, en ligt de topsnelheid op 210 km/h.

Aan de buitenkant is deze nieuwe uitvoering van de Polo herkenbaar aan z’n nieuwe 17-inch lichtmetalen wielen, GT- en BlueMotion-logo's en enkele elementen van de Polo GTI, zoals de bumpers en een verlaging van de ophanging met 15 millmeter.

Ook binnenin zijn er elementen van de GTI te zien, zoals de instrumenten en de aankleding. In juli komt de Polo BlueGT op de markt.

Bekijk foto's van de Volkswagen Polo in groot formaat