AMSTERDAM - Het merk volgt de nieuwe trend in de LMP1-klasse: de R18 E-tron Hybrid heeft een hybride aandrijflijn.

De R18 heeft een dieselhybride aandrijflijn en is daarmee de eerste in de Le Mans-geschiedenis. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor en een 510 pk sterke V6 TDI motor. Vanwege de nieuwe reglementen heeft de R18 zeven procent minder vermogen dan de vorige auto.

Om het extra gewicht van de aandrijflijn te compenseren, maakt Audi bij deze editie van de Le Mans-auto gebruik van nog meer lichtgewicht materialen. Audi startte de ontwikkeling van deze R18 E-tron Quattro al in 2010.

Rijderskader

In totaal bestaat het Audi-rijderskader voor Le Mans en het WEC uit twaalf coureurs, inclusief Le Mans-recordwinnaar Tom Kristensen (Denemarken) en de winnaars van vorig jaar Marcel Fässler (Zwitserland), André Lotterer (Duitland) en Benoît Treluyer (Frankrijk).

Nieuw in het kader zijn de Italiaan Marco Bonanomi, tot dusver testrijder, oud-DTM-coureur Oliver Jarvis uit Groot-Brittannië en de Fransman Loïc Duval, die vorig jaar de 12 Uur van Sebring won. Verder nog in het team zijn de Italiaan Dindo Capello, de Schot Allan McNish, de Duitsers Timo Bernhard en Mike Rockenfeller en de Fransman Romain Dumas.

De andere fabrikant in de LMP1-klasse, Toyota, heeft z’n LeMans-racer al gepresenteerd. Dat is ook een hybride.

Bekijk foto's van de Audi R18 in groot formaat