AMSTERDAM - Vandaag rijden we onze eerste kilometers met de steenbok onder de Passats. En die mag geen Cross Passat heten, dus dat belooft wat.

Een 'Cross' van Volkswagen heeft een hoop stoere versieringen, maar is in het terrein net zo hulpeloos als de kalere versie. En daarom mag deze Passat dus geen Cross heten, want hij deelt zijn aandrijflijn met de Tiguan en Touareg.

De 4Motion brengt normaliter negentig procent van de kracht naar voren, naar behoefte gaat er een bepaalde hoeveelheid power naar achteren. En dan ben je al een stuk minder hulpeloos in de blub, maar de Alltrack heeft ook nog eens een terreinprogramma, dat onder meer het elektronisch sper, de ABS, gasrespons en de DSG optimaliseert voor slecht terrein.

In ons geval is dat een dik pak sneeuw, zo aan het einde van de winter flink vastgereden, want we zijn in Tirol. Hoe de Passat het doet op de snelweg daarheen behoeft weinig toelichting meer, Passats genoeg gereden.

Sneeuw

Hoewel het ons van het hart moet dat de 200 pk sterke TDI die we rijden op hoge snelheden niet echt imponeert. Maar het moet gezegd, met de sneeuw weet de Alltrack prima raad. Dat hij zijn grip lang weet te behouden is natuurlijk voornamelijk de verdienste van de winterbanden, maar als hij in een te snel genomen bocht begint te glijden, voel je de systemen ingrijpen en glijdt de auto neutraal weg.

Interessant is ook het hill descent control: we nemen een afdaling (niet te steil; sneeuw blijft sneeuw) en de auto neemt meteen gas en rem over, zodat je je kunt concentreren op het stuur.

De volledige rij-impressie van de Volkswagen Passat Alltrack staat in AutoWeek 9, die op woensdag 29 februari verschijnt.

Bekijk foto's van de Volkswagen Passat in groot formaat