AMSTERDAM - Wanneer in april de Peugeot 508 Hybrid4 sedan op de markt komt (14 procent bijtelling), wordt het écht menens.

De RXH, die dezelfde techniek aan boord heeft, is alvast een mooie opmaat.

Het lijkt een zinloze exercitie, een harde zandhelling beklimmen met een hoek van zestig graden.

Geen enkele eigenaar van een Peugeot 508 RXH zal dit soort fratsen in z'n hoofd halen. De 'opgeruigde' 508 SW wordt dan ook geenszins gepositioneerd als een terreinwagen.

Offroad-oefening

Nee, de offroad-oefening is alleen om te demonstreren dat, ondanks het ontbreken van een (aandrijf)verbinding tussen voor- en achteras, de vierwielaandrijving wel degelijk wat in z'n mars heeft en dat je er gerust een besneeuwde Alp mee op kunt rijden.

Waarvan acte, al werkt de 4WD voelbaar minder mooi dan bijvoorbeeld de Quattro-aandrijving in een Audi A4 Allroad. De 508 RXH heeft exact dezelfde aandrijflijn als de Peugeot 3008 Hybrid4, waarmee we eind vorig jaar kennismaakten.

Dus met een 163 pk-sterke dieselmotor die de voorwielen aandrijft, en een 37 pk-sterke elektromotor op de achterwielen. Met deze combinatie kun je genieten van behoorlijk veel vermogen, zónder daarvoor de maximale bijtelling te hoeven betalen. Met een CO2-uitstoot van slechts 107 g/km is de RXH immers goed voor twintig procent bijtelling.

15 centimeter hoger

Net als in de 3008 Hybrid4 werken de twee motoren heel mooi samen, de overgang van elektrisch naar hybride en vice versa verloopt zeer soepel, de dieselmotor slaat snel en zonder schokken aan en uit. Wel wordt het positieve gevoel van de aandrijflijn deels teniet gedaan door de geautomatiseerde handbak, die lange schakelpauzes heeft en met name in de automatische modus weinig alert is.

De RXH staat bijna 15 centimeter hoger op z’n poten dan een gewone Peugeot 508, maar dat betekent niet per se dat-ie een heel stuk minder stuurt. De spoorbreedte werd namelijk vergroot, daarnaast werd de demping wat harder gemaakt. En daarmee wint-ie weer wat aan scherpte terug, al verloochenen het hogere zwaartepunt en het wagengewicht van bijna 1.800 kilogram zich niet als je met ’n beetje tempo een bocht instuurt.

De Peugeot 508 RXH staat vanaf maart bij de dealer, voor een prijs vanaf 51.600 euro. Haast maken om een Limited Edition te scoren, heeft geen zin. De dertig exemplaren die daarvan naar Nederland komen, zijn reeds uitverkocht.

De volledige eerste rijtest met de Peugeot 508 RXH is te lezen in AutoWeek 9, die vanaf 29 februari bij de winkels ligt.

Bekijk foto's van de Peugeot 508 in groot formaat