AMSTERDAM - De BMW X3 xDrive28i is vanaf komend voorjaar geen zescilinder meer maar een vierpitter. Dat betekent dat de 245 pk sterke viercilinder turbo onder de kap zit.

Vanaf aankomende lente rust BMW de X3 uit met de krachtigste viercilinder turbomotor. De xDrive28i is een 2,0-liter viercilinder, uitgerust met een twin scroll-turbo en directe injectie. 

Die levert een koppel van 350 Nm, beschikbaar tussen de 1.250 en de 4.800 toeren per minuut. De nieuwe krachtbron moet het wel met minder vermogen stellen: 245 pk, in plaats van 258 pk voor de oude 28i die het met een dikke drieliter doet, maar dan ongeblazen.

Dankzij de toename in koppel sprint de xDrive28i iets sneller vanuit stilstand naar 100 km/h: in 6,7 seconden, dat koste voorheen 0,2 tel langer.

CO2-uitstoot

Tegelijkertijd is de CO2-uitstoot gedaald van 210 gram per kilometer naar 175 gram per kilometer, verbruikt deze X3 volgens BMW nog maar 7,5 liter benzine op honderd kilometer – voorheen 9,0 liter.

Tevens wordt de auto nu standaard geleverd met Driving Experience Control, en zijn Speed Limit Info en Lane Departure Warning er als nieuwe opties. De prijs is nog niet bekend maar aangezien de CO2-uitstoot lager ligt is het aannemelijk dat hij minder duur wordt.

Er was al een X3 xDrive20i, met de 184 pk sterke versie van de 2.0 turbo.

Bekijk foto's van de BMW X3 in groot formaat