AMSTERDAM - Bij wijze van pr-stunt heeft Mini bij het Duitse Meteorologisch Instituut een koufront Cooper laten noemen.

Het plan ging mis, toen het koufront verantwoordelijk werd voor minstens honderd doden.

Hij het Duitse meteorologisch instituut is het mogelijk met het Adopt a Vortex-programma een weertype te sponsoren. BMW maakte daar gebruik van door het koudefront van de afgelopen weken Cooper te dopen. Dat kostte het merk 229 euro.

Weermetingen

Het geld wordt gebruikt om op de universiteit in Berlijn de weermetingen te sponsoren. Het is niet mogelijk een weerfront naar een merk te vernomen, Cooper mag dus wel – ook de naam Minnie is door BMW geclaimd

PR-bureau Sassenbach, dat het initiatief nam, noemde de actie een ‘wind- en weatherproof’ idee. Het hogedrukgebied kwam echter uit Siberië en veroorzaakte voornamelijk in Oekraïne en Polen voor minimaal honderd doden. Alleen al in Oekraïne werden 950 mensen in het ziekenhuis opgenomen met bevriezingsverschijnselen.

In een verklaring vertelt BMW dat het ‘geen invloed heeft op wanneer een ingediende naam voor het weer gaat worden gebruikt en wat een weerfront precies gaat doen’. Verder vindt BMW het ‘spijtig dat het koudegebied zulke catastrofale gevolgen heeft en zo veel levens heeft gekost’.

Bekijk 2 foto's in groot formaat