AMSTERDAM - Naast de Mini cabriolet heeft het van oorsprong Britse merk er nu nóg een open auto bij.

Hij biedt plaats aan twee inzittenden en luistert naar de naam Mini Roadster. Klinkt veelbelovend. We maakten de eerste kilometers.

Waarom zou een merk in een tweede cabriolet op basis van praktisch dezelfde auto op de markt brengen? Wel, volgens Mini is de nieuwe Roadster duidelijk anders dan de cabriolet die we al kennen.

Het grootste verschil zit hem in ieder geval in het aantal inzittenden: waar de normale Mini cabriolet plaats biedt aan vier personen, heeft de Roadster geen achterbank waardoor er slechts twee mensen aan boord kunnen springen.

Wat looks betreft mist het z'n uitwerking niet, zeker vanaf de zijkant bezien oogt de nieuwe Roadster - mede dankzij de platter liggende voorruit - spannender en sportiever dan zijn vierzits broertje.

Rijgedrag

Wat het rijgedrag betreft schurken de twee open Mini's echter behoorlijk dicht tegen elkaar aan. De Roadster is weliswaar 45 kilo lichter dan de Cabriolet, maar dat verschil merk je tijdens het rijden nauwelijks.

Voor een open auto is de torsiestijfheid van de carrosserie heel redelijk, alleen op heel slecht wegdek zie je de voorruit wat trillen en voel je enige vibraties is de stuurkolom. Enorm storend is dat allemaal niet, vooral omdat de Roadster erg prettig instuurt en daardoor lekker wendbaar aanvoelt.

De elektrische stuurbekrachtiging voelt niet erg kunstmatig en reageert vrij vlot, al merk je dat de voorwielen - zoals we eigenlijk wel gewend zijn van Mini - redelijk zacht zijn geveerd. Hierdoor heeft de kleine open Mini in écht vlot genomen bochten relatief snel de neiging om te ondersturen. En dat is ergens toch wel jammer in een auto die volgens zijn makers moet concurreren met onder meer de Mazda MX-5.

Wil je uitgebreid lezen over onze eerste rij-indrukken met de nieuwe Mini Roadster? Lees dan AutoWeek nummer 6, die vanaf aanstaande woensdag 8 februari overal te koop is.

Bekijk foto's van de Mini Roadster in groot formaat