
Volkswagen XL1 komt in 2013
De productieversie van de XL1 wordt een plug-in hybride. Het compacte zuinigheidswonder krijgt een aandrijflijn bestaande uit een elektromotor en een tweecilinder diesel. De cilinderinhoud van dat blok is 0,8 liter. Een ingenieur vertelde ons dat deze tweecilinder diesel in de toekomst mogelijk ook in de Up komt te liggen.
De XL1 kennen we al als superzuinige concept-car. Die stond in z’n laatste gedaante in 2011 op de Qatar Motor Show. Die XL1 is 3,89 meter lang, 1,67 meter breed en 1,16 meter hoog.
Die concept-car geeft meer details prijs over de aandrijflijn. In Qatar was de elektromotor goed voor 27 pk en 140 Nm, de TDI mobiliseert 48 pk en 120 Nm. Schakelen gaat via een DSG-bak met zeven verzetten. De XL1 Concept slaat z’n energie op in een pakket lithium-ion accu’s.
Kleine serie
De auto kan 40 kilometer puur op elektriciteit rijden. De sprint naar 100 km/h kost de auto 11,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/h.
Het is overigens niet zo dat de XL1 massaal ons wegennet gaat bevolken. Volkswagen wil slechts een kleine serie van deze auto bouwen. Wanneer de productieversie precies debuteert, is nog niet bekend.