AMSTERDAM - Peugeot neemt volgend jaar afscheid van de 308. Maar wat komt daarna? 

De naam 309 is al eens gebruikt in het verleden. Mogelijk zal de opvolger 301 heten. En die nieuwe middenklasser gooit het over een geheel andere boeg.

In de Zweedse sneeuw test Peugeot met een prototype voor de 301, die in 2013 wordt verwacht. Dit jaar is de spotlight gereserveerd voor de 208.

De vernieuwingen van die kleine ten opzichte van de 207, kun je ook in de nieuwe middenklasser verwachten. Peugeot maakt hem kleiner en lichter dan zijn voorganger.

308-koets

Dit prototype gaat schuil onder een verzaagde 308-koets. Als we goed kijken zien we een kortere wielbasis en een grotere spoorbreedte. Uiteindelijk wordt de 301 gebouwd op het zelfde platform als de C4 en DS4 van Citroën.

Het motorenaanbod gaat ook op de schop. De basismotoren zullen driecilinders zijn die debuteren in de 208 en later doordruppelen in het gehele PSA-programma. Ook verwachten kenners een hybride-diesel, zoals die ook te vinden is in de 3008 en de 508. Die zal in de smaak moeten vallen bij de liefhebbers van lage bijtelling. 

Uiterlijk

Het uiterlijk wordt een kruising tussen de SR1 concept car en de 208. Verder is de verwachting dat er op termijn een hele modellenfamilie volgt: een drie- en vijfdeurs, een stationwagen en een CC.

Bekijk foto's van de Peugeot 301 in groot formaat