AMSTERDAM - Wat tot op heden nooit lukte moet in 2012 wel gebeuren, meetellen in het D-segment. Dat wil Kia gaan doen met de Optima. Vandaag en morgen rijden we de nieuwe sedan in de omgeving van Nice.

Van welke kant je ‘m ook bekijkt, designer Peter Schreyer heeft weer wat moois neergezet. Weet je nog hoe de vorige middenklasser van Kia eruit zag? Precies, de laatste Magentis was zo anoniem als een grijze pakkendrager in het bankwezen.

Die Optima ziet er toch echt goed uit. Ook vanbinnen. In een reactie onder het prijsbericht van vandaag stond iets over hard plastic maar dat is zeker niet geval. De materialen zijn keurig, op dat gebied doet de Kia Optima echt niet onder voor de Opel Insignia.

En over die auto gesproken, qua gevoel in de besturing doet de Koreaan eveneens aan de Opel denken. Niet heel direct en niet heel communicatief, maar dat hoeft ook niet voor een auto in het D-segment. Het voelt in elk geval niet wollig aan.

Komt er een nieuwe Europese middenklasser op de markt dan verwacht je meteen nieuwe maatstaven op rijgebied, in een Kia Optima stap je toch met andere verwachtingen. Juist daarom is de eerste indruk positief.

Platte banden

Op oneffenheden of pokdalige Franse bergweggetjes voel je heus dat er 18 inch wielen met platte banden (standaard!) onder zitten. Rijd je op de snelweg dan blijkt de Optima comfortabel, in snelle bochten blijft het overhellen binnen de perken, kortom, niet onderscheidend maar wel wat je van een auto in dit segment mag eisen.

Mede door de riante standaarduitrusting is de Optima zwaar en dat voel je wel. Meer dan 1.600 kilo is voor de 1.7 CRDi met automatische transmissie een hele opgave.

 De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 50 die vanaf woensdag 14 december in de winkels ligt, de video staat maandagmiddag 12 december online op deze site.