AMSTERDAM - Saab heeft een paar dagen een solide plan nodig om een faillissement te kunnen afwenden.

Daarom wordt er om een lening van 600 miljoen euro gevraagd aan Youngman en aan de Chinese bank, die zich opwerpt als nieuwe partij in de overlevingsstrijd.

Na de afwijzing van General Motors van het herziene aanbod waarbij Youngman en een Chinese bank Saab grotendeels overnemen, is het tijd voor een nieuw plan van Victor Muller.

Daarvoor worden discussies gehouden over een lening van 600 miljoen euro met Youngman en de nog onbekende Chinese bank. Dat bedrag moet over een periode van twee jaar worden betaald.

Vatbaar

Bewindvoerder Guy Lofalk gaat aan de Zweedse rechtbank vragen de vrijwillige organisatie van Saab te beëindigen. Dat zou betekenen dat het merk weer vatbaar is voor de faillissementen die door verschillende partijen zijn aangevraagd. Saab en de crediteuren hebben vijf tot zes dagen de tijd om hun visie aan de rechtbank uit te leggen. Daarop wordt besloten of de reorganisatie mag doorgaan.

Bij de nieuwe structuur, die wordt gezocht met de lening van 600 miljoen euro, is geen toestemming van General Motors nodig.

"De transactie gaat over een lening en niet over de koop van aandelen," zegt Victor Muller tegen vakblad Automotive News. Pang Da is niet langer partij bij de Saab-overname. Dat bedrijf ging in oktober akkoord met een aandeel van veertig procent in Saab. Dat ging na inmening van General Motors niet door.

"Er staat veel op het spel, dus ik denk dat die overeenkomst er wel komt. De nieuwe deal is natuurlijk ver verwijderd van wat Youngman zich eigenlijk had voorgesteld, maar ze zijn zo betrokken bij Saab dat ze liever het bedrijf financieel ondersteunen en geen aandeelhouder zijn dan dat ze het laten verdwijnen."