AMSTERDAM - Het lukt niet om Opel dit jaar winstgevend te maken. Daarmee is het reorganisatieplan voor het merk mislukt.

Opel is het zwarte schaap van de General Motors-familie. Europa is de enige regio op de wereld waar het herboren GM-concern geen winst weet te schrijven.

Opel lijdt vooral onder de afgenomen vraag uit de Zuid-Europese landen, waar de crisis hard toeslaat. Samen met de nieuwe baas Karl-Friedrich Stracke, gaat de Amerikaans strategiebaas Stephen Girsky werken aan een nieuw reorganisatieplan. Dat weer de Duitse editie van de Financial Times te melden.

Ontslagen

De nieuwe plannen zullen opnieuw ontslagen met zich meebrengen. Onlangs zijn bij Opel al 8.000 van de 48.000 banen geschrapt. Uit het offer van de werknemers moet een jaarlijkse besparing van 265 miljoen euro naar voren komen. Het doel is om in 2012 weer zwarte cijfers te schrijven.

Of er, na Antwerpen, een andere Opel-fabriek gaat verdwijnen, wil Grisky nog niet zeggen. Het lijkt er niet op dat er opnieuw plannen zijn om Opel uit de GM-familie te verstoten. Toen dat enige tijd geleden ter sprake was, deed juist Grisky in Detroit zijn uiterste best de Europese zaak te verdedigen in het GM-hoofdkantoor.

Voorbeeld

Grisky ziet Volkswagen als lichtend voorbeeld. “We kunnen het ons niet veroorloven om vijf procent goedkoper te zijn dan de concurrentie alleen omdat onze auto’s Opel heten,” vertelt hij, waarbij hij nadrukkelijk naar VW verwijst.

“We hebben een sterker imago nodig om vervolgens de prijs daarmee op niveau te brengen.”