AMSTERDAM - Cadillac is niet het merk dat grote hoeveelheden verkoopt in Europa. In de toekomst moeten dat er wel wat meer worden, maar het merk streeft geen grote aantallen na in ons werelddeel.

Cadillac doet het niet best in Europa. Tot en met september zijn 412 exemplaren op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat er nog 953.

Volgend jaar komt er de nieuwe ATS op de markt, die moet concurreren in de klasse van de BMW 3-serie.

Verder is er nog de XTS, die wordt gezien als concurrent in de klasse van de Audi A6. Ook diesels zitten in de pijplijn. Daarmee moeten de verkoopaantallen in Europa worden verbeterd.

China

Volgend jaar wil Cadillac 50.000 stuks exporteren naar de 37 buitenlandse markten. De helft gaat naar China. “We hoeven in Europa niet succesvol te zijn op het gebied van verkoopaantallen.

We willen wel betekenisvol aanwezig zijn,” vertelt Don Butler, de hoogste baas bij Cadillac in het vakblad Automotive News.

“Europa loopt op een bepaald gebied nog steeds voorop in het definiëren van luxe. Als je daar actief bent, straalt dat wereldwijd uit op je merk. Ik ben realistisch genoeg om te weten dat we niet kunnen concurreren met BMW, Audi en Mercedes-Benz op hun thuismarkten.”

BLS

Een aantal jaren geleden wilde Cadillac nog flink in de bus blazen in Europa en hoopte op 20.000 stuks per jaar. Dat leverde onder meer de BLS op. Het Europese offensief wilde echter niet lukken.

Voor de verkoop van Cadillac in ons werelddeel in de nabije toekomst heeft Butler een boetiek-achtig concept in het hoofd. “Zo’n beetje als Aston Martin en Bentley dat doen in de Verenigde Staten. De klant moet het merk kunnen ervaren en betasten in een chique omgeving.”