DEN HAAG - Goed nieuws voor leaserijders die een superschone auto hebben of binnenkort krijgen.

De volledig elektrische auto's en de zogenoemde plug-in hybrides krijgen als leaseauto bij privégebruik toch een nihilbijtelling, mits ze niet meer dan 49 gram CO2 per kilometer uitstoten.

Met dat voorstel zijn VVD en CDA, gesteund door de PVV, weer bijna terug bij het oude voorstel van staatssecretaris Frans Weekers van Financiën.

Auto's met een range extender (bereik 500 kilometer), zoals de Opel Ampera, vallen daardoor in de categorie die bij een leasecontract 5 jaar lang een bijtelling van 0 procent oplevert. Opel heeft al 1300 Ampera's verkocht. De auto's worden eind dit jaar geleverd.

Nihilbijtelling

Volgens de Bovag kan ook de nieuwe Toyota Prius plug-in hybride in de nihilbijtelling vallen. Volgens Toyota heeft het nieuwe model een uitstoot van precies 49 gram en een volledig elektrisch bereik van 23 kilometer. Daarna is het een gewone hybride.

De Bovag is blij met de stap van VVD, CDA en PVV, nadat die partijen maandag nog het nihiltarief uit Weekers Belastingplan wilden slopen. Ze vonden dat ook een superschone auto loon in natura is en dat de leaserijder daar iets (7 procent) voor zou moeten betalen.

Maar omdat autofabrikanten al auto's verkocht hadden op basis van de oude plannen voor een nihilbijtelling, komen VVD en CDA, met steun van de PVV nu terug op hun plan.

Fiscale bijtelling

''We willen behoorlijk bestuur plegen voor mensen die op basis van verwachtingen over de fiscale bijtelling al een auto gekocht of besteld hebben'', zei VVD-Kamerlid Matthijs Huizing.

VVD en CDA stellen wel een beperking ten opzichte van het oorspronkelijke plan van Weekers. De superschone auto moet voor eind 2013 worden gekocht, daarna geldt voor nieuwe auto's een tarief van 7 procent. ''Doe dan niet flauw en keer helemaal terug naar het plan-Weekers'', aldus een woordvoerder van de Bovag.

Tegen het afschaffen van het nihiltarief was geprotesteerd door de autobranche (Bovag, ANWB, RAI) en milieuorganisaties, en ook door vicepremier Maxime Verhagen. De organisaties vreesden dat dat de doodsteek voor het elektrisch rijden zou zijn.