AMSTERDAM - Voor de kopers van een plug in-hybride bestaat volgend jaar toch de kans dat ze een bijtelling van zeven procent gaan betalen.

Voor auto’s met een uitstoot tot en met 49 gr/km was aanvankelijk een bijtellingsvrije status aangekondigd.

De bijtellingsvrije status van auto’s met een uitstoot tot en met 49 gr/km staat op de helling. De Tweede Kamer leden van VVD, CDA en PVV hebben een bezwaar ingediend tegen dit plan en willen alleen een nulprocentstarief voor auto’s die werkelijk niets uitstoten – de elektrische auto’s en waterstofauto's dus.

Op de auto’s tot 49 gr/km, in de praktijk plug in-hybrides, moet dan een bijtellingsschijf komen van zeven procent.

Bijtellingsregels

Over het voorstel wordt op 17 november gestemd. Er is haast bij, want de nieuwe bijtellingsregels gaan in 2012 van start. Mocht het nieuwe tarief er komen dan kan de woordvoerster van staatssecretaris Weekers zich voorstellen dat er een overgangsrecht komt voor mensen die al een plug in-hybride hebben besteld.

Voor de bestaande emissievrije auto’s blijft de bijtellingsvrije status volgens dit plan van kracht tot 2016. Wanneer het zevenprocents-tarief wordt aangenomen, vervalt dat eveneens in 2016. Dan wordt dat opgevoerd tot veertien procent.

De importeurs van elektrische auto’s hebben aangedrongen op een doorvoering voor het nieuwe tarief. Zij zien in de plug in-hybrides een bedreiging voor de verkoop van hun EV’s, die kampen met een kleine actieradius. “Het plan lag er al langer en wij zijn dat gaan ondersteunen,” zegt de woordvoerder van Nissan Nederland.

''Met de bijtellingsvrijstelling voor plug in-hybrides wordt een regeling gecreëerd waarvan misbruik kan worden gemaakt. Een bestuurder van zo’n auto heeft namelijk de kans om gewoon op benzine te rijden en zijn auto nooit aan de stekker te leggen”, verklaart hij.

Lobby

De 7 procent bijtelling was al eerder een wens van de RAI Vereniging, het kwam door een sterke lobby van afzonderlijke importeurs zoals General Motors Nederland in Den Haag dat het 0 procent is geworden.

“Wie een elektrische auto rijdt, stoot werkelijk niets uit", vindt Van Thienen. "Bovendien vereist het rijden met zo’n auto de nodige planning. Je moet nadenken over je vervoer en dat verdient nul procent bijtelling. Wie een range extender heeft, hoeft dat niet.”

In een reactie richting de Tweede Kamer heeft Staatssecretaris Weekers laten weten een extra bijtellingstarief "onwenselijk" te vinden, maar het laatste woord is dus aan de Kamer.