AMSTERDAM - Voorzichtig probeert MG met de 6 weer voet aan de grond te krijgen in Groot-Brittannië. Maar als je de verkooplijsten er op naslaat, blijkt dat de Britten de Chinees-Engelse auto niet hoeven.

Na het faillissement van MG Rover kwam de merknaam MG via vele omwegen terecht bij het Chinese SIAC-concern. In de loop van de tijd is het gelukt de productie van de MG6 onder te brengen in Longbridge, waar voor het faillissement in 2005 ook de MG’s en Rovers werden gebouwd.

Daar wordt de MG6 sinds het voorjaar met uit China aangeleverde onderdelen geassembleerd. Verder vindt er ontwikkeling voor MG plaats en worden de auto’s in Longbridge ontworpen.

Vijftien stuks

De Engelsen lijken niet erg warm te worden van de ‘Six’. Tot en met oktober werden dit jaar slechts 242 exemplaren afgeleverd in Groot-Brittannië. In de gehele maand oktober waren dat er slechts vijftien!

Ter vergelijk: bij Bentley zijn dit jaar tot en met oktober 921 auto’s afgeleverd in het thuisland. Vorige maand waren het er alleen al zeventig. Ook Lotus heeft moeite om op de nationale markt kopers te vinden. In de eerste tien maanden zijn er 281 afgeleverd en vorige maand slechts vier.

Waakvlam

MG beloofde tijdens de komst van de 6 naar Engeland dat de auto bij gebleken succes ook in andere Europese landen in de verkoop zou gaan. Dat zit er voorlopig dus niet in.

Ook het idee om andere modellen van het Chinese MG naar Groot-Brittannië te halen, zal voorlopig wel even op de waakvlam zijn gezet.