AMSTERDAM - Al in 1974 had Covini het idee om een zeswieler te bouwen, maar het plan verdween in een lade. Nu is de 380 pk sterke Covini C6W klaar voor zijn werelddebuut op de tentoonstelling van Genève.

Twintig jaar geleden had de kleine Italiaanse carrosseriebouwer Covini het plan om een sportwagen met zes 10-inch wielen te bouwen. Omdat daarvoor geen banden met laag profiel beschikbaar waren, belandde het plan in een bureaulade. Covini stortte zich in die tijd op het Soleado prototype.


De Italiaanse koetsenbouwer denkt zes tot acht auto's per jaar te gaan bouwen

In de jaren ´80 werd het project weer opgepakt en werd er gekeken naar hydro-pneumatische ophanging voor de vier voorwielen, waarmee een optimale gewichtsverdeling bereikt zou kunnen worden onder variabele omstandigheden. Maar onder andere de hoge ontwikkelingskosten zorgden voor hernieuwd uitstel.

Achtpitter van Audi

Nu is Covini dus zover dat de auto gepresenteerd kan worden. De C6Wis uitgerust met een 4,2-liter V8 (van Audi) en levert 380 pk, terwijl het maximum koppel op circa 450 Nm bij 2700 tpm ligt. Daarmee kan de slechts 1150 kg zware C6W een topsnelheid halen van 300 km/h. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en heeft achterwielaandrijving.

Covini denkt dat vier voorwielen voordelen opleveren. Zo is het risico op aqua-planing bij regen kleiner en is de passieve veiligheid groter, zoals bij voorbeeld bij een een lekke band, of tijdens het remmen.

De Italianen hebben nu banden gemonteerd in de maat 205/45/15 vóór en 345/25/20 achter. De auto heeft een l/b/h van 4,18/1,99/1,08 en een wielbasis van 2,23-2,75, afhankelijk vanaf welke vooras je meet. De Covini C6W heeft een carrosserie van polyester en koolstofvezel en zal dit jaar worden klaar gemaakt voor homologatie. Tijdens de autosalon van Geneve hoopt het Italiaanse bedrijf al de eerste ordes te kunnen noteren. Men is van plan per jaar zes tot acht exemplaren te bouwen.