AMSTERDAM - Eigenlijk heeft het best lang geduurd voordat Skoda met een model in het a-segment op de markt kwam, terwijl een goedkope auto voor het volk juist bij het merk past.

VW had ooit de Lupo, samen met de Seat Arosa, maar de Tsjechen stonden buiten spel. Maar nu is er dan het trio VW Up, Seat Mii en Skoda Citigo. Op dit moment maken we in de omgeving van Praag kennis met de eerste Skoda die op een model van Volkswagen gebaseerd is.

Uiterlijk onderscheidt hij zich met name door de achterklep van staal en het ontbreken van het knikje in de achterste zijruit. Onder het kleine motorkapje snort een 1,0-liter driecilindermotor met in ons geval 75 pk (er is ook een versie met 60 pk).

Bij het instappen valt op dat het interieur breder is dan dat van veel andere auto’s in deze klasse. Zit je vaak schouder aan schouder, in de Citigo is er duidelijk meer afstand. Bovendien heb je niet het gevoel in een kleine auto te zitten.

Het dashboard zit vrij hoog, er is veel bewegingsvrijheid voor de benen en de a-stijlen zitten ver naar voren. 

Motorgeluid

Dat er serieus werk is gemaakt van het isoleren van motorgeluid, merken we na het invoegen op de snelweg. Ook al zijn het maar drie zuigers die op en neer stampen, motorlawaai is er niet.

Zelfs niet bij een tempo van 160 km/h. De niet al te straf afgestelde vering en demping dragen eveneens bij aan de volwassen indruk die deze Tsjechische dwerg maakt. Op de achterbank heb je met een lengte van 1,91 m weinig te zoeken, dat is duidelijk.

De kofferruimte is met zijn inhoud van 251 liter bijna even groot als die van een Peugeot 207. We moeten nog wel even wachten op de Citigo: pas tegen de zomer van 2012 komt Skoda’s volkswagen naar Nederland. 

De volledige rij-impressie met de Skoda Citigo is te lezen in AutoWeek 45, die vanaf 11 november in de winkels ligt.