AMSTERDAM - Externe factoren zorgen dat de winst van Honda dit jaar drastisch keldert. Na de tsunami in Japan, ligt nu Thailand onder water. Dat land is een belangrijke productielocatie voor Honda.

Net nu Honda zich aan het herpakken was na de aardbeving en tsunami in Japan, barst het natuurgeweld los in Thailand. Auto- en motorfietsfabrieken zijn getroffen door de overstromingen.

Daarbij is onder meer de fabriek in Ayutthaya onder water komen te staan. Honda wilde de productie opschroeven naar 125 procent ten opzichte van de snelheid van voor de aardbeving, om inventaris op te bouwen.

Ook voor de ramp in Japan had Honda het zwaar. Omdat het Amerikaanse nieuwe model van de Honda Civic zeer lauw is ontvangen, was het in de verkooplijsten tot achter Nissan teruggevallen. De facelift van de US-Civic wordt daarom zelfs naar voren geschoven van 2014 naar 2013.

Toeleveranciers

In Thailand bouwt Honda vijf procent van de autoproductie. Ook zijn er in dat land veel toeleveranciers. Dat geldt overigens ook voor Toyota en Nissan. Dat betekent dat niet alleen de Thaise productie gevaar loopt.

Door het gebrek aan onderdelen kunnen ook de fabrieken in Zuidoost-Azië, Japan en de VS lijden onder de overstromingen in Thailand. Naar verwachting gaat de fabriek in Thailand half december weer draaien. Het is nog niet duidelijk of de Europese zaken van Honda ook te maken krijgen met het nieuwe natuurgeweld.

Schattingen

Door de overstromingen trekt Honda de schattingen over de productie in. Dit stond op 3,512 miljoen auto’s in het boekjaar tot maart 2012. In de periode van juli tot september is de winst met 68 procent gedaald tot 693 miljoen dollar; dat is voornamelijk te wijten aan de autoverkoop, die met veertien procent daalde.

Tot slot de aandelen: die zijn dit jaar al 22 procent minder waard geworden. Ter vergelijk: bij Toyota zijn die waardes met 18 en 6,5 procent gedaald.