AMSTERDAM - Opel zet de nieuwe Astra GTC al neer als een echte rijdersauto, maar de echte sportieveling wordt natuurlijk de OPC.

De laatste testsessie bewijst dat we nu niet lang meer hoeven te wachten op de supersportieve Astra.

Het prototype heeft namelijk nauwelijks camouflage. Opel heeft voor de vorm het logo maar even afgeplakt, maar ook niet-autospotters zullen deze auto gemakkelijk als een snelle, driedeurs Astra herkennen. Ook de OPC-wielen dragen daar een steentje aan bij.

De Astra OPC wordt bij z´n introductie meteen één van de krachtigste hot hatches in de prijslijst. De Opel krijgt namelijk een gloednieuwe tweeliter viercilinder onder de kap, die dankzij directe inspuiting en een variabele turbo goed is voor rond de 300 pk.

Verbruik

In de GTC Paris Concept schopte het blok het tot 290 pk. Mede door toepassing van een start-stopsysteem is het verbruik een stuk lager dan in de vorige Astra OPC.

Die vorige OPC was een heerlijk ruige auto, maar hij had wel de nodige moeite om z'n 240 pk op het asfalt te krijgen. Om dergelijke taferelen ditmaal te voorkomen, monteert Opel op de nieuwe Astra OPC een sperdifferentieel en de HiPerStrut-voorwielophanging van de Insignia OPC.

De onthulling van de nieuwe Astra OPC wordt verwacht op de Autosalon van Genève in maart. De OPC komt overigens alleen als driedeurs versie op de markt, net als bij de vorige generatie het geval was.