AMSTERDAM - Eerder maakten we tijdens een voorintroductie al kennis met de 75 pk sterke Volkswagen Up.

Vandaag en morgen introduceert VW de nieuwe A-segmenter officieel, dus grepen we onze kans voor een uitgebreide rit met de vijftien pk 'slappere' instapper. Wil dat nog een beetje?

Volkswagen laat ons proeven aan de Up in het kakafonische centrum van Rome, en daar valt al meteen op dat de Up met 60 pk wat aanmoediging nodig heeft om van zijn plek te komen.

De koppeling grijpt vroeg aan maar de turboloze driecilinder heeft wel wat toeren nodig om lekker wakker aan te voelen. Ben je eenmaal onderweg, dan trekt hij er redelijk aan terwijl de souplesse na overschakelen helemaal niet tegenvalt. Dat schakelen gaat overigens aangenaam licht.

De schakelindicator geeft al vrij vroeg aan dat je mag opschakelen, en zelfs bij vijftig in de vijfde versnelling gaat de motor niet bokken. Verwacht echter niet dat de basis-Up dan vlot reageert, want inhaalacties zonder terugschakelen vragen heel wat geduld.

Stilte

Wat verder opvalt is de fraaie stilte waarmee het kleine blokje zijn werk doet. Het schutbord dat de driepitter scheidt van de inzittenden is goed geisoleerd, en dat is heel wat aangenamer dan de duidelijk hoorbare motortjes in bijvoorbeeld de Toyota Aygo.

Daarnaast merk je alleen bij stationair toerental wat kleine trillingen, maar die storen nauwelijks. Sowieso doet de Up (wat je volgens Volkswagen tegenwoordig standaard mét uitroepteken schrijft, maar dat terzijde...) aangenaam volwassen aan.

De uitgebreide Eerste Ronde met de lichtst gemotoriseerde Volkswagen Up is komende week te lezen in AutoWeek 44, die vanaf woensdag 2 november overal te koop is. Wil je zien of een - laten we zeggen - goed doorvoede Hollandse kerel een beetje past in deze nieuwe compacte auto? Hou ook dan vooral deze site in de gaten, want uiteraard komen we snel met het filmpje!