AMSTERDAM - Als het aan de M-divisie van BMW ligt, gaan ze hun eigen sportauto bouwen, zoals AMG dat met de SLS doet. Ook een M-versie van de Z4 zou tot de mogelijkheden behoren, evenals het gebruik van alternatieve aandrijflijnen.

In gesprek met het Engelse AutoCar verklaarde ontwikkelingschef Albert Biermann dat de techneuten van BMW’s M-divisie dolgraag een eigen sportauto zouden willen bouwen.

AMG was onafhankelijk van Mercedes verantwoordelijk voor de SLS en Biermann zou graag zien dat de M-divisie dezelfde vrijheid krijgt. De kneep zit hem echter in het overtuigen van de directie van BMW, aangezien zo’n project wel potentieel winstgevend moet zijn.

Realistischer wellicht is de mogelijke komst van een M versie van de Z4. Vooralsnog ziet de directie daar nog niet echt iets in, aangezien zo’n model serieus geld kost om te ontwikkelen en het er niet naar uitziet dat deze investering terugverdiend zou kunnen worden.

De huidige topversie is de Z4 sDrive35is, die dezelfde 3,0-liter twinturbo motor met 340 pk onder de kap heeft als de 1-serie M Coupé.

Aandrijflijnen

Op het gebied van aandrijflijnen ziet Biermann de komende jaren de trend van downsizing ook bij de performanceafdeling doorzetten.

Volgens het hoofd ontwikkeling zijn ze dichtbij het perfectioneren van turbotechnologie, zodat de gasrespons die van een atmosferische motor benadert.

In de toekomst zou het ook mogelijk zijn dat we een M-model zien met hybride of elektrische aandrijving, aangezien het volgens Biermann de taak van de M-divisie is om auto’s met emotie te verkopen, ongeacht te onderliggende technologie.

Ook wilde hij de eventuele komst van een dieselmodel niet uitsluiten. Als de technologie beschikbaar zou komen om een dieselmodel te bouwen dat net zo goed zou zijn als een benzineauto, staan ze er bij de M-divisie wel voor open.