AMSTERDAM - Het heeft even geduurd, maar nu is dan ook de allerrapste Audi A8 klaar. We rijden vandaag en morgen in het noorden van Spanje met de nieuwe S8.

Het is een noodlot dat al veel auto's trof, ook in het topsegment: in de CO2-oorlog sneuvelen nou eenmaal cilinders. Audi snoeide de S5 al terug van acht naar zes pitten en zelfs de BMW M5 moest er twee inleveren.

Je had er dus op kunnen wachten tot ook de V10 van de S8 zou verdwijnen, en dat is nu dan ook gebeurd. Is dat jammer? Ja, omdat je niet langer kunt zeggen dat je in feite een Lamborghini-hart in je Audi hebt.

Maar omdat de nieuwe twinscroll V8 ook naar de Bentley Continental GT gaat, bevind je je nog steeds in uitmuntend gezelschap.

Maar belangrijker: nee, omdat de prestaties zijn er alleen maar op vooruit gegaan. Van 450 naar 520 pk zelfs en dat betekent een sprint van 0 naar 100 (was 5,1) in een schamele 4,2 seconden.

Ontzettend snel

Mind you, dat is rapper dan een gemiddelde 911 en ook beter dan de al genoemde M5! En ja, de S8 voelt inderdaad ontzettend snel aan, ondanks het feit dat de elektronisch gestuurde luchtvering er natuurlijk de scherpe randjes vanaf poetst.

De snerpende V10 mis je zeker, maar de wat dieper klinkende V8 is ook niet mis. Hoewel omstanders daar meer plezier van hebben dan de bestuurder, maar ach, een verwend mens mag ook best wel eens wat doen voor zijn omgeving. 

Cylinder on demand

Om het verbruik terug te dringen maakt Audi gebruik van een hele reeks technieken, waarvan de opmerkelijkste het 'cylinder on demand'-systeem is. Als je rechtervoet het rustig aan doet, schakelt de motor de helft van de cilinders uit.

Dat is op zich niet nieuw, maar Audi heeft het verbazingwekkend goed verfijnd. Meer daarover in de komende AutoWeek, maar weet wel alvast dat je het amper tot niet merkt wanneer de helft van de pitten in- of uit worden geschakeld. 

De volledige rij-impressie van de Audi S8 staat in AutoWeek 42, die woensdag 19 oktober verschijnt. Voor die tijd op deze site nog een videoverslag van onze testrit.