AMSTERDAM - De BMW 3-serie was de laatste tijd een graag geziene gast in de spionagerubriek op onze website en nu is dan eindelijk het moment daar: BMW meldt wat de nieuweling kan.

De nieuwe BMW 3-serie groeit behoorlijk. De lengte neemt 93 millimeter toe, 50 millimeters daarvan zijn bestemd voor de wielbasis. Hierdoor hebben de achterpassagiers 15 millimeter extra ruimte voor de knieën.

De nieuwe 3-serie is zodoende 4,62 meter lang en de wielbasis is 2,81 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 480 liter.

Benzinemodellen

Door het gebruik van aluminium en magnesium is het gewicht van de 3-serie met ongeveer 30 kilogram gedaald. BMW zet bij de introductie hoog in qua benzinemotoren. Het gamma start met de 328i. Die heeft meteen al 245 pk en 350 Nm tot z’n beschikking.

De sprint naar 100 km/h kost 5,9 seconden. Het gemiddeld verbruik is 6,4 l/100 km. De topbenzinemotor is een 306 pk sterke zes-in-lijn, die in de 335i ligt. Deze heeft een maximumkoppel van 400 Nm en sprint in 5,5 seconden naar 100 km/h. Het gemiddeld verbruik is 7,9 liter per 100 km met handbak.

Diesels

Er zijn ook twee diesels. Voor de leasemarkt is de 320d Efficient Dynamics Edition het meest interessant. Deze heeft een vermogen van 163 pk en 380 Nm koppel tot z’n beschikking.

De sprint naar 100 km/h kost 8,0 seconden en de topsnelheid is in combinatie met de handbak 230 km/h. Het gemiddeld verbruik is 4,1 liter per 100 km en de CO2-uitstoot (belangrijk voor de leasemarkt) is 109 g/km. Dat betekent weer 20 procent bijtelling.

De topdiesel is de 320d, die 184 pk en 380 Nm mobiliseert. De sprint naar 100 km/h kost 7,5 seconden en de topsnelheid is 235 km/h. Het gemiddeld verbruik is 4,5 l/100 km en de CO2-uitstoot is 119 g/km. In combinatie met de achttrapsautomaat (op alle 3-series een optie) is de uitstoot 117 g/km, één gram boven de grens voor 20 procent bijtelling.

Kleinere motoren

Uiteraard komen er spoedig ook minder potente motoren beschikbaar. BMW kondigt ze in de officiële informatie al aan. De 320i bijvoorbeeld. Die heeft dezelfde 2,0-liter viercilinder tot z’n beschikking als de 328i, maar dan met 184 pk en 270 Nm.

Een belangrijke versie voor de Nederlandse markt, want BMW belooft dat de 320i in combinatie met achttraps automaat ook aan de eisen voor 20 procent bijtelling voldoet. De precieze uitstoot is op dit moment nog niet bekend.

Lines

De 316d heeft een vermogen van 116 pk en 260 Nm. Daarboven komt de 318d met 143 pk en 320 Nm. Verder komen er een zescilinder diesel, diverse xDrive-versies en een BMW ActiveHybrid 3 (herfst 2012). De hybride 3-serie krijgt een vermogen van 340 pk.

Net als bij de 1-serie krijgen de kopers van de 3-serie keuze uit ‘Lines’ om hun auto verder te personaliseren. In het geval van de 3-serie biedt BMW de Sport Line (sportieve styling), Luxury Line (veel chroom en chique accenten) en Modern Line (onder meer aluminium accenten).

In de zomer van 2012 komt ook een M-sportpakket beschikbaar. Dit omvat grotere wielen, M sportonderstel en binnenin zaken als alcantara en een kortere versnellingspook.

Adaptief onderstel

Op alle 3-series is een adaptief onderstel te bestellen. Dit past zich aan aan de wegomstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder. Het ligt 10 millimeter dichter bij het asfalt dan dat van de standaard-Drie. Het kent de extra standen Sport en Sport+.

In februari verschijnen de 320d Efficient Dynamics Edition, 320d 184 pk, 328i en 335i bij de dealers. Vanaf maart zijn ook de 316d, 318d en 320i beschikbaar.