AMSTERDAM - Bij Ford hebben ze onder de naam Powershift een versnellingsbak met dubbele koppeling en die is er nu ook met een droge koppeling. Die vindt z’n weg naar de Focus, hij is per direct leverbaar op de turboloze 1.6 benzinemotor.

Natuurlijk is de Powershift-transmissie met dubbele koppeling al een tijdje leverbaar op verschillende diesels en Ecoboost-motoren binnen het Ford-gamma.

Deze versie maakt echter gebruik van een natte koppeling om de grotere aandrijfkrachten aan te kunnen. Voor de minder krachtige motorversies kan echter worden volstaan met een droge koppeling, die als voordeel heeft dat de constructie minder complex en dus lichter is, wat een lager verbruik oplevert.

De eerste motor die gekoppeld wordt aan de nieuwe Powershift-transmissie is de 125 pk sterke 1.6 benzinemotor, de Ti-VCT. Met Powershift komt het gemiddelde verbruik op 6,4 liter per 100 kilometer, het bekende sprintje naar de 100 kan in 11,7 seconden.

Minder bedeeld

Daarmee is de versie met Powershift op beide vlakken iets minder bedeeld dan z’n handgeschakelde tegenhanger, die kan in 10,9 seconden naar de 100 en verbruikt gemiddeld 5,9 liter per 100 kilometer.

Prijzen voor de Focus 1.6 met Powershift beginnen bij €24.495 voor de hatchback en sedan in Trend uitvoering, de luxer uitgeruste Titanium kost als hatchback en sedan €26.995. Wie meer ruimte wil, kan opteren voor de Wagon, die staat telkens voor €600 meer op de prijslijst.