AMSTERDAM - Dat een automaat met veel verzetten kan helpen aan lage uitstoot, is inmiddels bekend. Hyundai werkt daarom aan een tientraps automatische transmissie.

Hyundai levert sinds kort een achttrapstransmissie in de Genesis sedan, die niet in Europa wordt geleverd.

In ons werelddeel debuteert die transmissie in de geüpdate versie van de Genesis Coupé. Hyundai volgt daarmee concurrent Lexus, die al sinds jaar en dag een achttraps autmaat levert in de LS. Inmiddels is de achttraps gemeengoed geworden: Audi gebruikt bijvoorbeeld een ZF versnellingsbak met het zelfde aantal verzetten.

Volgens persbureau Bloomberg wil Hyundai in 2014 iedereen te snel af zijn met de komst van de tientrapstransmissie. Volgens topman Park Seong Hyon, wordt de nieuwe techniek voor het eerst toegepast in de Genesis en de Equus.

De nieuwe transmissie is niets meer of minder dan de huidige achttraps met twee extra verzetten. De negen trappen worden voor het gemak maar overgeslagen: ZF heeft die namelijk al in huis.