AMSTERDAM – Ondanks dat twee seconden afstand bewaren files creëert, gaat het ministerie van Verkeer en Waterstaat de twee seconden campagne volgend jaar herhalen. Want ‘zonder meerjarige aanpak en handhaving, kun je op termijn geen effect verwachten’.

'Als iedereen in de ochtendspits zich letterlijk aan die regel zou houden, zijn de files binnen de kortste keren stukken langer', zegt Paul Koningsbruggen van TNO-Intro in Delft. Daarnaast blijkt dat slechts 70 procent van de automobilisten minder dan twee seconden afstand houdt. Zelfs 35 procent van de gecontroleerde automobilisten houdt minder dan een seconde afstand en 7 procent maar liefst minder dan een halve seconde.

Momentopname

Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat spreekt over een ‘momentopname’. In maart zal er weer landelijk worden gemeten. ‘Wij vinden het nu nog te voorbarig om te concluderen dat de campagne helemaal is mislukt, maar de cijfers kloppen.’

Niet doelmatig

Verkeerspsycholoog Cees Wildervanck vindt dat de twee seconden letterlijk en figuurlijk te ver van de mensen afstaat en daardoor niet doelmatig is. ‘Zodra iemand die afstand zo ver laat oplopen, hebben haastige medeweggebruikers het gat binnen de kortste keren al gevuld’, waarmee bovendien verkeersonveiligheid eerder wordt gegenereerd dan verminderd.

’Campagnes zouden moeten mikken op de persoonlijke baat die mensen bij naleving hebben. Dus, laat in spotjes zien waartoe bumperkleven kan leiden. Nog beter is om te tonen dat je veel relaxter rijdt als je met alleen je gaspedaal afstand kunt houden, zonder steeds op de rem te hoeven gaan staan’, aldus Wildervanck.

Reactie ministerie

Het ministerie spreekt niet over een mislukte campagne. ‘Uitspraken over de effecten van de campagne op het gedrag van weggebruikers kunnen pas worden gedaan wanneer de uitkomsten van de nameting op twaalf locaties in Nederland bekend zijn.’