AMSTERDAM - Door de gunstige belastingregels, die gaan gelden voor auto’s met minder dan 49 gr/km uitstoot, heeft Volkswagen in Nederland gevraagd om een vervroegde komst van de Golf Twindrive.

De Volkswagen Golf Twindrive moet vanaf 2014 het alternatief zijn voor de Opel Ampera en de Toyota Prius plugin. Ook deze VW is van het type plug in-hybride.

Daarbij wordt dus in de eerste plaats op de elektromotor gereden en springt een verbrandingsmotor bij als de prik van accu’s op is. Sinds 2008 doet VW in Duitsland een praktijktest met een vloot Golfs Variant, waar een gemiddeld verbruik wordt gehaald van 1:47,6.

Vanaf het begin van het nieuwe jaar geldt er nul procent bijtelling voor auto’s die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. In die categorie vallen naast de zuivere EV's ook de Opel Ampera en de Toyota Prius plug in.

Versneld

Volkswagen Nederland wil daarom niet te lang wachten met een auto in deze klasse en heeft in Wolfsburg gevraagd of de ontwikkeling van de Twindrive versneld kan worden.

“Volkswagen produceert nooit auto’s om een technische voorloper te zijn. Het gaat er dus niet om ergens de eerste mee te zijn. Voor de Twindrive is de techniek klaar en de marktpotentie is er nu ook. We hopen dus dat het in 2013 al zo ver kan zijn,” aldus de woordvoerder van VW eerder deze week in het AutoWeek Journaal.

Dat betekent wel dat de Golf Twindrive een Golf VII wordt. Het is inmiddels publiek geheim dat VW de nieuwe Golf volgend jaar presenteert. Met zijn nieuwe platform is die gemakkelijk geschikt te maken voor een hybride of elektrische aandrijflijn.