AMSTERDAM - De Ford Focus Econetic met spaardiesel is nog zuiniger dan vooraf verwacht werd. De spaardiesel komt uit op 89 gram CO2 per kilometer.

Ook de Fiesta Econetic wordt zuiniger, die zit nu op 95 gram en gaat naar 87 gram. De Focus wordt bovendien leverbaar met 1.0 driecilinder benzinemotor.

Midden 2012 komen beide diesels in hun zuinigste gedaante op de markt. De Focus Econetic en de Fiesta Econetic (nu ook al) komen in aanmerking voor 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik en de wegenbelasting- en MRB-vrije status.

Op 1 juli 2012 gaat de grens voor diesels omlaag naar 91 gram CO2 per kilometer om in aanmerking te komen voor 14 procent bijtelling en daar voldoen beide auto’s aan.

De Focus Econetic verbruikt 3,4 liter diesel per 100 kilometer en daarmee is hij zuiniger dan alle andere spaarversies van C-segment diesels.

Deze Focus beschikt over de 1.6 TDCI met 105 pk. Bekende spaarmaatregelen zoals een start-/stopsysteem, regeneratie van de remenergie en een andere grille met ‘actieve lamellen’ helpen de Focus Econetic aan zo’n laag verbruik.

Driecilinder

Overigens staat naast deze nieuwe Focus in Frankfurt ook de Focus met 1.0 EcoBoost driecilinder. Een benzinemotor met turbo en directe inspuiting.

De Fiesta Econetic komt nu tot 95 gram CO2 per kilometer, als het start-/stopsysteem erop zit wordt dat 87 gram per kilometer. Deze Fiesta staat naast de Focus Econetic op de IAA in Frankfurt en wordt midden 2012 leverbaar. Net als zijn grotere broer.

Naast het Econetic-nieuws komt Ford in 2012 met een NOx-filter om de uitstoot van stikstofoxide aan te pakken en het Auto Start Stop-systeem wordt op alle modellen leverbaar.