AMSTERDAM - BMW wil de elektrische i3 in 2013 gaan aanbieden voor een bedrag van minder dan 40.000 euro. Dat meldt BMW-baas Norbert Reithofer.

Het ziet er naar uit dat de BMW i3, die in 2013 op de markt komt, goedkoper wordt dan verwacht.

Norbert Reithofer vertelt in het interview met het Duitse Handelsblatt dat de auto ‘minder dan 40.000 euro’ gaat kosten. Daarmee is hij goedkoper dan de Opel Ampera, die te koop is vanaf 44.500 euro.

Omdat er over een EV geen BPM hoeft te worden betaald, zal de prijs in ons land nauwelijks verschillen van het bedrag dat in Duitsland wordt genoemd. Voor de i3 werd een gepeperd bedrag verwacht omdat in de auto veel koolstofvezel is verwerkt.

Nieuwe fabriek

Voor de productie van de i-modellen is in het Amerikaanse Moses Lake een nieuwe fabriek voor koolstofvezel neergezet. Tot op heden werd koolstofvezel voornamelijk handmatig vervaardigd, wat de prijs behoorlijk opdrijft.

In de VS worden de vezels gemaakt. In Duitsland worden die verder bewerkt, waarna er in de BMW-fabriek CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) van wordt gemaakt, dat in de auto wordt verwerkt.

Eindprijs

Met de hulp van de fabriek in Amerika wordt de productie van koolstofvezel net zo duur als aluminium. De eindprijs van koolstofvezel zal altijd wel hoger blijven, maar op termijn wel dalen. Op het moment kost een kilo aluminium nog 1,70 euro, terwijl een kilo koolstofvezel 70 tot 80 euro kost.

Naar verwachting zal de vraag naar koolstofvezel de komende jaren sterk stijgen. Op het moment ligt de wereldwijde vraag jaarlijks bij 35.000 ton. Bij aluminium is dat 39 miljoen ton en bij staal 1,3 miljard ton.